Tallipäällikkö kisasi itse WRC2-luokassa ja ajoi komeasti toiselle tilalle sekä yleiskilpailussa kuudenneksi. Kokonaisuutena Toyotan WRC-tiimin kisa oli kuitenkin lopulta synkkä, vaikka Sebastien Ogier voittoa juhlikin.
Jo kertaalleen lauantaina keskeyttänyt Elfyn Evans ajoi ulos Sahloinen-Moksin erikoiskokeen avausmutkassa. Tieltä poistui myös kisaa ylivoimaisesti johtanut Kalle Rovanperä, jonka kohtaloksi koitui ajolinjalla ollut iso irtokivi.
– Siinä juuri ennen erikoiskoetta Kallen kanssa juteltiin ja oli hyvä fiilis. Tuntui tosi epätodelliselta, että se matkanteko loppui yhtä äkkiä ja kisaa dominoinut kuski oli yhtäkkiä poissa. Mutta tämä on motorsporttia ja se on joskus tosi pienestä kiinni, Latvala harmitteli.
– Itselläkin on tullut tapahtumia ja olen keskeyttänyt viimeiselläkin erikoiskokeella. Se tuntuu todella pahalta, mutta ei siinä ollut oikein mitään tehtävissä. Näin se vaan välillä on, vaikka ammattilainen aina yrittää loppuun asti pelastaa, niin kivi oli tiellä, eikä sille mitään voinut.
Toyota oli matkalla kotiteillään kaksoisvoittoon ja karkumatkalle valmistajien MM-sarjassa. Rovanperän keskeytys ja Esapekka Lapin sekä Thierry Neuvillen onnistumiset sunnuntain pätkillä tiesivät sitä, että Hyundai johtaakin valmistajien sarjaa 20 pisteellä.
– Sahloinen-Moksi koitui meille aika ankaraksi ja varsinkin valmistajien puolella tuli paljon takkiin. Elfyn meni alussa ulos, kun alkoi kirjoittamaan urissa.. Se oli ensimmäinen mutka ja Kalle meni sitten toisessa. Vasta pätkän maalissa kuulin, että se oli Kalle. Aika synkäksi se veti. Niin kuin olen sanonut, ralli on rehellistä, mutta raakaa, Latvala paalutti.
– Välillä ottaa koville voittaa kotikilpailu. Otti se Kankkusen Juhallakin, kun hän aloitti vuodesta 1979 ensimmäisen kerran ja voitti vasta vuonna 1991. Välillä se näköjään ottaa koville voittaa kotikisa.
Latvala myönsi, että Hyundain niskalenkki on nyt vahva. Jäljellä on enää neljä MM-rallia.
– Me olimme pisteen perässä, kun tulimme tänne. Meillä oli mahdollisuudet olla monta pistettä edellä. Nyt olemme 20 pistettä takana. Sitä on ankara ajaa kiinni. Vaatii todella epäonnistumista Hyundailta tällä laskujärjestelmällä. Meidän mahdollisuudet alkavat mennä aika tiukoille, Latvala tunnusti.
– Nyt vaatii jo tuuriakin, jos pystytään voittamaan. Pitää tietenkin yrittää loppuun asti. Tämä oli aika kova isku meille.
Rallin MM-sarjan uusi pistejärjestelmä ei kestä nollakisoja juurikaan. Toyotalle niitä tuli Suomessa kaksi. Samalla meni kaikki aiempina päivinä tehty työ hukkaan.
– Tämä oli kaikista pahin skenaario, kun kaksi autoa poistui viimeisenä päivänä. Totaalinen katastrofi olisi, jos kolme autoa keskeyttäisi. Sitä ei kuitenkaan oikeastaan tapahdu. Se että samanlainen tapahtuisi Hyundaille, niin en tiedä. He pystyvät nyt jo järkevästi ajamaan, kun kautta ei ole enää paljoa kisoja jäljellä, Latvala summasi.