Jari-Matti Latvala tunnusti tappion

Toyota keskittyy rallin MM-sarjan loppukauden aikana pelkästään valmistajien mestaruustaisteluun.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyota-kuljettajista Sebastien Ogier yritti pysyä mukana kuljettajien mestaruustaistossa vajaat kaksi viikkoa sitten ajetussa Chilen MM-rallissa. Ogier joutui kuitenkin keskeyttämään, kun hän teloi Toyotaansa kiveen.

Ogier jatkoi kisaa viimeisenä ajopäivänä, jolloin hän otti täydet 12 pistettä. Mutta MM-sarjan kärkipaikka lipui häneltä entistä kauemmaksi – nyt ranskalaisen ero kärkipaikalla majailevaan Thierry Neuvilleen on 41 pistettä.

Se on kaikella todennäköisyydellä liian iso ero kurottavaksi umpeen kahdessa osakilpailussa. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on rehdisti sitä mieltä.

– Sebin keskeytyksen jälkeen tajusimme, että mahdollisuutemme kuljettajien MM-sarjassa ovat erittäin heikot, Latvala tunnusti.

– Nyt meidän pitää katsoa tilannetta siten, että keskitymme enemmän valmistajien mestaruuskamppailuun, tallipomo painotti.

Hyundai on nyt lähellä ensimmäistä kuljettajien mestaruuttaan. Tallilla on taulukossa kaksoisjohto, sillä Neuvillen perässä kakkosena on virolaistähti Ott Tänak.

Valmistajien mestaruustaistossa Toyotan tilanne näytti heikolta ennen Chilen rallia. Mutta sorarallista saavutettu kaksoisvoitto ja täydet pisteet supersunnuntailta nostivat Toyotan takaisin kamppailuun Hyundaita vastaan. Hyundain johto on nyt 17 pistettä, kun ennen Chileä se oli 35 pistettä.

Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet kokonaisuudessaan täältä.

Rallin MM-kausi huipentuu asvaltilla. Ensi viikolla pisteistä ajetaan Keski-Euroopassa ja marraskuun puolella Japanissa.

– Kaksi seuraavaa kilpailua ovat sään puolesta vaikeita asvaltilla. Jos on sateista ja mutaista, se voi olla todella hankalaa. Emme tietenkään tiedä vielä, millainen sää silloin on, mutta on parempi valmistautua pahimpaan, Latvala ennakoi.

Toyota suoritti viime viikolla Keski-Euroopan MM-ralliin valmistavat testinsä Tshekissä.

– Avainasiana on se, että pystymme säilyttämään suorituskykymme ja pitämään kaikki autot tiellä, Latvala alleviivasi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat