Quantcast

Jari-Matti Latvala tunnusti jo luovuttaneensa – ”Onneksi heitin laskelmani roskiin”

Jari-Matti Latvalan johtamalla Toyotan rallitallilla oli lopulta syytä riemuun Kroatian MM-rallissa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Voitto näytti jo lipeävän paremman rengasvalinnan tehneelle Hyundai-kuski Ott Tänakille, mutta Kalle Rovanperän huima veto kisan päättäneellä Power Stage -pätkällä toi ykköstilan japanilaisvalmistajalle.

Kun Rovanperä saalisti vielä täyden pistepotin Power Stagelta ja Elfyn Evans oli viimeisen erikoiskokeen kolmas sekä koko kisaan viides, kasvoi Toyotan MM-johto valmistajien sarjassa viidellä pisteellä Hyundaihin verrattuna.

– Ennen viimeistä pätkää aloin laskemaan pisteitä ja sitä, kuinka paljon häviämme Hyundaihin nähden. Lopulta heitin kuitenkin paperin roskiin, koska ajattelin, että se on ajanhukkaa ja aivan turhaa hommaa, Latvala toteaa.

Rovanperä johti kisaa parhaimmillaan jo yli minuutilla, mutta rengasrikko lauantaina ja väärä rengasvalinta sunnuntaina toivat Tänakin rinnalle ja ohi.

– Tunteet ovat menneet ylös ja alas koko viikonlopun ajan. Ott puski todella äärirajoilla tänään. Aamulla rengasvalinta näytti Kallen osalta erinomaiselta ja uskoimme voittoon. Sitten homma muuttui ja Ott ajoi huippuaikoja. Olin varma, että häviämme, Latvala myöntää.

Nuoren suomalaistähden suoritus jätti Latvalan katsomaan menoa suu ammollaan.

– Onneksi heitin laskelmani roskiin. Kaikki olivat hämmästyneitä, kun Kallen ensimmäinen väliaika tuli. Kukaan ei voinut uskoa, että hän pystyy ajamaan niin kovaa. Se oli ihme, Latvala hehkuttaa.

– Oli vaikuttavaa, miten hän pystyi ajamaan sitä vauhtia kovilla renkailla. Minusta se oli Kallen paras suoritus ikinä. Hän on toki ajanut hyvin ennenkin, mutta tämä oli ihan jotain muuta.

Toyotan leirissä oltiin hyvin varmoja, ettei sunnuntain pätkillä sada, mutta varuilta Rovanperän takakonttiin pistettiin myös kaksi sadekelin rengasta. Hyundai taas pelasi riskipeliä sateen suhteen ja otti sadekelin pyörien lisäksi pehmeitä renkaita matkaan, jotka toimivat sateella kovia renkaita paremmin.

– Meillä oli selkeä tieto, että olosuhteet ovat kuivat. Ihan lopuksi päätimme kuitenkin laittaa Kallelle kaksi sadekelin pyörää. Onneksi teimme niin. Ilman niitä homma olisi menetetty. Hyundai pelasi uhkapeliä ja onnistuivat siinä kiistatta paremmin, Latvala myöntää.

– Olimme hyvin varmoja, ettei sadetta tuli, joten se yllätti meidät. Se oli kuitenkin yllätys monelle muullekin. Rallissa voi tapahtua kaikkea.

Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat