Tehdastiimi kiertää MM-sarjaa vinhaa vauhtia, mutta samaan aikaan tiimi kehittää uutta Rally2-kilpuria asiakaskäyttöön. Uuden ralliauton on määrä olla valmis vuonna 2024, jolloin sitä toimitetaan ensimmäisille asiakkaille.
Huhujen mukaan Toyota olisi harkitsemassa vastaavaa konseptia kuin Hyundailla on ollut käytössä. Käytännössä siis jokin alihankkija pyörittäisi WRC2-tiimin toimintaa. Ainakin alkuvaiheessa hommat halutaan kuitenkin pitää tiukasti käsissä Jyskän tehtaalla.
– Ajatus on, että me teemme kehitystyön ja kaiken testaamisen ensi vuonna ihan itse Jyväskylästä käsin. Se on tavoite, Latvala niputtaa Rallit.fille.
Kaudella 2024 voisi olla mahdollista, että jokin yksityinen tiimi pyörittäisi Toyotan WRC2-tiimin toimintaa. Latvala kuitenkin korostaa, että tällä hetkellä kaikki fokus on auton kehitystyössä.
– Hyundai on ajattanut tiimejä tai antanut autot tiimeille ajettavaksi, mutta me emme ole vielä niin pitkälle ehtineet miettiä asioita. Meidän täytyy ensin saada tuote riittävän hyväksi ja sitten sen jälkeen mietitään, mitä tehdään, Latvala korostaa.
– Ne ovat ensi vuoden asioita. Rehellisesti sanottuna emme ole tehneet mitään päätöstä asian suhteen.
Toyota GR Yaris Rally2 esiteltiin Japanin MM-rallin yhteydessä Juha Kankkusen toimesta. Tarkkakorvaiset rallifanit huomasivat heti, että kyseessä oli kolmesylinterinen moottori. WRC2-luokan säännöissä on määritelty, että moottorin pitää olla 1,6-litrainen ja nelisylinterinen 32 millimetrin turbolla varustettuna.
Skodan, Fordin, Citroenin ja Hyundain Rally2-autot noudattavat näitä linjauksia. GR Yaris on sen sijaan siviilikäytössäkin varustettu kolmen sylinterin moottorilla, joten näin ollen se on mahdollista myös rallin puolella.
– Totta on, että kyseessä on kolmesylinterinen moottori, koska ralliauto perustuu vakioautoon. GR Yariksessa on kolme sylinteriä. Ralliauto perustuu siihen autoon ja siihen moottoriin, Latvala taustoittaa.
Katso alta kooste kauden 2022 päättäneestä Japanin MM-rallista.