Quantcast

Jari-Matti Latvala myöntää suoraan: Toyotan pitää löytää lääkkeet ongelmakohtiinsa

Jari-Matti Latvalan johtama Toyotan rallitalli vei toisella kaudella putkeen kaikki mestaruudet MM-sarjassa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Komea kausi tuotti Toyotalle seitsemän osakilpailuvoittoa ja yhteensä 142 pohja-aikaa. Vain kolmessa rallissa Toyota jäi ilman palkintosijoitusta.

Merkkimestaruus ja myös Kalle Rovanperän kuljettajien MM-titteli ratkesivat käytännössä jo vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

– Kun lähdimme kauteen, olimme keskittyneet siihen, että meillä on auto, joka toimii ja on luotettava. Se kyllä kantoi hedelmää. Ensimmäiset puoli vuotta olimme todella vahvoja, Latvala niputtaa Rallit.fille.

– Hyundailla oli paljon enemmän tekniikkamurheita auton kanssa. Toisella puolella Hyundai tuli vahvasti ja he saivat Viron rallin jälkeen selkeästi enemmän suorituskykyä autoon, minkä myötä he haastoivat meitä tosissaan.

Elokuun Suomen MM-rallin jälkeen Hyundai itse asiassa napsi enemmän pisteitä kuin Toyota.

– Onnistuimme kuitenkin loppukaudesta ottamaan muutaman tärkeän voiton, kun olimme ykkösiä Uudessa-Seelannissa ja Kataloniassa. Ne olivat tärkeät voitot, jotka sinetöivät merkkimestaruuden, Latvala huomauttaa.

Hyundai pääsi kehittämään täksi kaudeksi MM-sarjaan tullutta Rally1-autoaan huomattavasti kilpailijoitaan jäljessä. Nyt korealaisvalmistaja on selättänyt autonsa pahimmat ongelmat, joten vuodesta 2023 on luvassa entistä tasaisempi taisto.

– Ensi vuodesta tulee varmasti tiukempi. Hyundai on päässyt vauhdillisesti niin paljon parempaan asemaan. Tiukkaa taistoa on luvassa, se on satavarma.

Latvala ja Toyota tiedostavat tarkasti, mitä erityisesti pitää kehittää ensi kaudeksi.

– Olemme muutamalla osa-alueella olleet huonoja. Ne asiat meidän täytyy korjata. Kova sora kovalla renkaalla ja lämpimässä kelissä ovat olleet meille vähän vaikeita. Niihin olosuhteisiin pitää löytää lääkkeet, Latvala kertoo.

– Käytännössä tuollaiset olosuhteet tarkoittavat Meksikoa, Sardiniaa ja Kreikkaa. Sellaisissa ralleissa meidän on oltava vahvempia.

Toyota ilmoitti perjantaina, että Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta ja Sebastien Ogier jatkavat tiimin kuljettajina. Toyotan tämän vuoden kuljettajista Esapekka Lappi lähti puolestaan Hyundain miehistöön.

– Kuljettajapuoli on meillä joka tapauksessa vahva, Latvala painottaa.

Rajuihin soraralleihin Toyota siis kaipaa lisää suorituskykyä. Myös tiimin toimintaa voidaan edelleen kehittää, vaikka Latvala onkin pitkään hehkuttanut tiiminsä loistavaa yhteishenkeä.

– Täytyy yrittää keskittyä myös pieniin asioihin. Esimerkiksi Japanissa rengasvalinnat menivät pieleen, ja sellaisia asioita ei vain saisi tulla kauden aikana. Ne voivat olla ratkaisevia asioita. Auto meillä on luotettava, mutta nopeutta pitää saada niihin ralleihin, joista aiemmin mainitsin.

Katso alapuolelta Japanin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat