Jari-Matti Latvala sai tärkeää oppia Tommi Mäkiseltä tallipomon tehtävään – ”Jos teit virheen, Tommi ei ikinä tullut syyttelemään”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan WRC-tallin päälliköksi valitulla Jari-Matti Latvalalla pitää varmasti kiirettä vuodenvaihteen molemmin puolin. Uusi kausi starttaa Monte Carlon MM-rallilla jo vajaan kuukauden kuluttua. 

Latvalan valinta Tommi Mäkisen seuraajaksi Toyotan tallipomona on herättänyt hurjasti mielenkiintoa sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Monet ovat epäilleet tuurilaisen johtajakokemusta, mutta mies itse yrittää ammentaa pitkästä ajourastaan mahdollisimman paljon.

Vuoden 2019 jälkeen ilman ajopestiä jäänyt Latvala on historian kokenein kuljettaja MM-sarjassa. Latvala on työskennellyt kolmen eri tallipäällikön alaisuudessa. Vuosina 2007-2012 Latvala ajoi M-Sportilla Malcolm Wilsonin alaisuudessa ja kausilla 2013-16 Volkswagenilla, jonka tallipomona oli Jost Capito. Viimeiset sesongit 2017-19 Latvala kaasutteli juuri Toyotalla Tommi Mäkisen tiimissä. Eikä sovi unohtaa, että Latvala oli myös Yaris WRC:n kehitystyössä tiiviisti mukana alusta saakka.

– Japanilaisilla oli se ajatus, että kun on kokemusta tuolta puolelta, niin he halusivat nähdä, että miten tiimiä johdetaan kuljettajan silmin. Pystyn tietenkin yhdistämään sitä, mitä olen eri tiimeissä nähnyt, 18 MM-rallin voittoa urallaan ajanut Latvala sanoo Rallit.fille.

– Olen ollut tiimissä (Volkswagen), missä voitettiin neljä tallien mestaruutta ja Toyotalla tuli se myös. Olen nähnyt hyviä ja huonoja hetkiä, joista voi ammentaa.

Lue myös: Jari-Matti Latvalasta tulee ex-tallikaverinsa Sebastien Ogierin pomo – näin ranskalaismestari otti uutisen vastaan

Mitä oman ajouran aikaisilta pomoilta voi sitten oppia?

– Wilsonista muistan esimerkiksi yhden pienen tärkeän asia.  Kun joku asia sovittiin, niin sitten käteltiin se, eikä sitä tarvinnut erikseen mihinkään sopimuspapereihin laittaa, Latvala kokee.

– Jost oli taas vahva luottamaan muihin ihmisiin ympärillään. Hän ei esimerkiksi teknisiin asioihin halunnut puuttua millään tavalla. Capito ei käynyt teknisissä palavereissa kisojen jälkeen. Hän sanoi vain, että hänen on turha siellä olla, insinöörit kyllä hoitavat sen puolen. Tommin vahvuus oli ymmärtää kuljettajia, että miten kuljettaja ajattelee ja mitä vaatii. Jos sä teit virheen, Tommi ei tullut koskaan siitä syyttämään. Näistä asioista voi lähteä rakentamaan ja yhdistämään juttuja.

Katso alta viime kauden päätöskisan Monzan MM-rallin parhaat palat.  Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]

 

Joulunpyhien jälkeen Latvalan kiireet alkavat toden teolla.

– Ensimmäiset askeleet ovat, että menen Jyväskylään ja sitten tuonne Tallinnan päähän. Haluan tavata ja morjestaa kaikkia ihmisiä, jutella heidän kanssaan ja lähteä siitä rakentamaan hommaa.

Latvala myös korostaa, että hän saa käsiinsä voittajatallin. Uudessa roolissaan tuurilainen saa myös tulitukea tallin muulta johdolta.

– Tiimi on jo ennestään tosi vahva, sillä on voitettu mestaruuksia ja tänäkin vuonna kuskien puolella tuli sijat yksi ja kaksi. Talli toimii hyvin ja toimintamalli on valmiina. Sellaisia asioita ei tarvitse miettiä. Sinänsä se sisäänajo ei ole niin iso juttu, Latvala summaa.

Lue myös: Jari-Matti Latvala hiljeni, kun mullistava soitto tuli Japanista – ”Pieni taistelu siinä oli henkisesti”

Lue myös: Toyotan iso pomo perustelee Jari-Matti Latvalan pestaamista tallipomoksi: ”Hänen kasvonsa tulivat ensimmäisenä mieleeni”

Lue myös: Toyotan japanilaiskuljettajalle täysi MM-kausi WRC-autolla – Juho Hänniselle uusi rooli kuskin taustalla

Lue myös nämä