Quantcast

Jari-Matti Latvala povaa Esapekka Lapille yllättävää etua

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan WRC-talli vahvisti torstaina Esapekka Lapin paluun tiimin vahvuuteen. Pieksämäkeläinen ajoi viimeksi japanilaismerkin riveissä kausilla 2017-18.

Lappi on osallistunut tänä vuonna vain kolmeen MM-ralliin, mutta se ei ole iso haitta ensi vuotta ajatellen. Kaudella 2022 rallin MM-sarjassa siirrytään hybriditeknologialla toimiviin Rally1-autoihin, joten tilanne on tammikuussa kauden alkaessa kaikille uusi sekä kutkuttava.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala uskoo, että uudet Rally1-autot sopivat Lapille hyvin. Suomalaiskuskilla on paljon kokemusta R5-luokituksen menopeleistä, ja uusilla MM-sarjan ykköskaliiberin tykeillä vaaditaan samankaltaista ajotyyliä.

– Kaikki muuttuu ja se siltä puolelta tasoittaa tilannetta, koska EP ei ole tänä vuonna paljon ajanut. Mielenkiintoista on nähdä autojen väliset erot, että missä liikutaan, Latvala sanoo Rallit.fille.

– Olen sitä mieltä, että uusien autojen pitäisi sopia hyvin Esapekalle. R5:n tavoin niissä ei ole keskilukkoa ja myös joustovaraa on vähemmän. Ajo-ominaisuuksiltaan ne ovat hyvin samantyyppisiä.

Latvala kuitenkin huomauttaa, että voimaa uusissa Rally1-autoissa on tämän hetken R5-autohin verrattuna rutkasti enemmän.

– Tekniseltä puolelta mennään tosiaan lähemmäksi R5-autoja, mutta moottori on paljon voimakkaampi, sillä onhan se sama, mikä meillä on nytkin käytössä. Siihen vielä hybridiyksikkö päälle. Tehoa on paljon enemmän kuin R5:ssa, Latvala kertoo.

– Tuleva kausi voi kuitenkin tuoda paljon haasteita niille kuskeille, jotka ovat tottuneet ajamaan keskilukolla, nöyrällä autolla, joka ei aliohjaa. Uusi auto ei tule kääntymään yhtä hyvin, koska keskilukko puuttuu. Se tekee niin paljon kääntyvyyden suhteen.

Latvala epäilee, että Lappi joutuu vielä odottelemaan ensitestejään uudella GR Yaris Rally1 -autolla.

– Meillä on kisakuskeista Elfyn (Evans) ja Kalle (Rovanperä) ajaneet yhden päivän mieheen. Kohta on tulossa lisää testiä, mutta Juho (Hänninen) hoitaa sitä puolta edelleen, koska auto on yhä kehitysvaiheessa. Emme halua antaa keskeneräistä autoa kisakuljettajille, Latvala summaa.

– Luulen, että Esapekan osalta testit Rally1:lla voivat mennä loppuvuoteen. Meillä on vielä Monte Carlon testit tulossa ennen vuodenvaihetta, jotka Sebastien (Ogier) ajaa. Sitten kun pääsemme ajamaan lumella, on Esapekan vuoro olla ratissa, Latvala jatkaa.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin parhaat palat sunnuntain osalta.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,389240″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat