Jari-Matti Latvala paljasti, miksi Kalle Rovanperä joutui keskeyttämään – ”Siinä olisi ollut erittäin suuri riski”

Kalle Rovanperä, Jari-Matti Latvala ja Jonne Halttunen
Kalle Rovanperä, tallipomo Jari-Matti Latvala ja kartanlukija Jonne Halttunen. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyota-kuljettaja Kalle Rovanperä koki kovan pettymyksen Portugalin MM-rallissa lauantaina.

Rovanperä ajoi kisassa kuudentena, mutta joutui jättämään toisen ajopäivän lopulta kesken ennen kahta viimeistä erikoiskoetta. Nuori suomalaiskuljettaja pystyi ajamaan auton takaisin huoltoalueelle, missä Toyotan tiimi ryhtyi korjaushommiin.

– Pojat olivat menossa Amaranten erikoiskokeelle, kun he rupesivat tutkimaan autoa tarkemmin. Autossa on yksi tekninen vika, mikä ei vaikuttanut auton liikkumiseen. Mutta jos hän olisi startannut pitkälle erikoiskokeelle, siinä olisi ollut erittäin suuri riski, että autoon olisi tehnyt enemmän vaurioita, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala selvitti Rallit.fille.

– Vauriot olisivat voineet olleet erittäin suuria siinäkin mielessä, että tällä samalla autolla täytyy ajaa vielä Sardinian rallissa, johon on vain vähän aikaa. Kävimme riskiskenaarion tiimin kanssa läpi ja lopputulos oli se, että pyysimme Kallea ajamaan takaisin huoltoon. 37 kilometriä olisi ollut liikaa sen teknisen vian kanssa.

Latvala ei halunnut tarkentaa, millaisesta viasta oli tarkalleen kyse.

– Näin nyt kävi, ja se on tosi valitettavaa Kallen kannalta. Meidän pitää katsoa tarkemmin, mikä se vika on ja tutkia, mitä voimme tehdä paremmin.

Latvalan mukaan Rovanperä pystyy jatkamaan kilpailua vielä sunnuntaina. Rovanperällä on siis mahdollisuus yrittää saada lisäpisteitä kilpailun päättävältä Power Stage -erikoiskokeelta.

Peli muuttui

Lauantaina nähtiin suurta draamaa vielä Rovanperän keskeytyksenkin jälkeen, kun Portugalin sorakisaa johtanut Ott Tänak joutui keskeyttämään pitkällä Amaranten pikataipaleella.

– Portugali näytti nyt luonteensa. Tämä on hyvä kilpailu, mutta tämä on myös raaka kilpailu. Kaksi vuotta sitten itse olin siinä tilanteessa, että koin iskunvaimenninrikon, Latvala muisteli.

– Valitettavasti tekniset ongelmat osuivat nyt Tänakin kohdalle. Ilmeisesti jousitus meni rikki ja hän joutui lopulta pysähtymään. Se nosti Elfynin (Evansin) kärkeen. Olimme jo siinä ajatuksessa, ettei meillä ole mitään mahdollisuuksia Tänakia vastaan, koska hän oli menossa niin kovaa. Mutta sitten peli muuttui, Latvala kertoi.

Toyota-kuljettaja Evans johtaa Portugalin rallia lauantain erikoiskokeiden jälkeen 10,7 sekunnin erolla Hyundain Dani Sordoon. Toyotan kannalta tilanne on loistava, sillä Sebastien Ogier ja Takamoto Katsuta ovat sijoilla kolme ja neljä.

Lue myös: EK15: Sordolta raju hyökkäys kaupunkipätkällä, Latvalan johtama Toyota silti loistavissa asetelmissa

– Pitää antaa kaikki kunnia Takamoto Katsutalle. Hän on ajanut hienon päivän. Olen erittäin ylpeä siitä, että hän on ottanut taas yhden askeleen eteenpäin omalla ajourallaan, Latvala kehui tiimin japanilaiskuljettajaa.

Katsuta on vain 1,5 sekunnin päässä Ogierista, mutta Latvala ei usko parivaljakon tiukan kamppailun jatkuvan kilpailun päätöspäivänä sunnuntaina.

– Nyt kun mennään viimeiseen päivään, täytyy lyödä faktat pöytään: Takamoto on käyttänyt pehmeitä renkaita paljon enemmän kuin Ogier, jolla on vielä varaa laittaa uutta rengasta alle. Viimeisenä päivänä ajetaan hiekkaisilla teillä. Renkaiden valossa Ogier on aika paljon vahvemmassa asemassa, Latvala sanoi.

Sunnuntain ohjelmassa on viisi erikoiskoetta.

Kuuntele alta Latvalan haastattelu.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,374578″ ap mute ]

Lue myös nämä

  • Uusimmat