Pistejärjestelmää muutettiin radikaalisti tälle vuodelle. Aiemmin MM-pisteitä jaettiin rallin päätteeksi yleiskilpailun kymmenelle parhaalle sekä Power Stage -erikoiskokeen viidelle parhaalle.
Tällä kaudella systeemi mullistui siten, että nykyään lauantai-illan kisatilanteen mukaan jaetaan kymmenelle parhaalle isot ehdolliset pisteet, jotka kuljettaja saa pitää päästyään kilpailun maaliin sunnuntaina. Lisäksi sunnuntaina ajetaan erillisistä päiväkohtaisista pisteistä, joita on tarjolla seitsemälle nopeimmalle. Myös Power Stagelta on pisteitä otettavissa entiseen tapaan.
Viikonlopun maksimipotti on pysynyt 30 pisteessä, mutta uusi systeemi on korostanut sunnuntain merkitystä. Lauantai-illan ykkönen saa 18 ehdollista pistettä, joita hän saattaa varmistella sunnuntain pätkillä. Näin muilla on hyvä mahdollisuus hyökätä sunnuntain pisteiden kimppuun. Nykyään sunnuntailta voi ottaa vielä 12 pistettä, vaikka kisan olisi jo kerran aiemmin keskeyttänyt.
Systeemi on saanut osakseen valtavan määrän kritiikkiä. Merkittävin pointti on ollut se, ettei nykyään jaeta yhtäkään pistettä lopullisten yleiskilpailun tulosten perusteella. Rallivoiton merkitys on varsin pieni verrattuna aiempiin kausiin. Tänä vuonna jo useammassa kisassa on nähty sellainen tilanne, ettei rallin varsinainen voittaja ole kuitannut isointa pistepottia viikonlopulta.
Näillä näkymin nykyinen pistesysteemi jää yhden kauden mittaiseksi kokeiluksi.
– Se tulee muuttumaan. Siitä on jo keskusteltu jonkun verran ja siitä on luvattu, että se muuttuu, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala paljasti Rallit.fille.
Latvala ei osannut ainakaan julkisesti arvioida, kuinka systeemiä säädetään ensi vuodelle.
– Meneekö se takaisin siihen, minkälainen se oli vuonna 2023? Sitä en uskalla luvata. Mutta se tulee muuttumaan, Latvala takasi.
Kauden alussa Kansainvälinen autoliitto FIA kertoi, että pistejärjestelmää on mahdollista säätää kauden aikana, mikäli sille on tarvetta. Näin ei ole kuitenkaan tehty, vaikka systeemi on haukuttu lyttyyn.
– Järjestelmästä on ollut paljon polemiikkia ja nyt siihen on tartuttu. Mutta sitä ei voi kesken kauden muuttaa – se olisi ollut epäreilua, jos se olisi vaihdettu kesken kauden, Latvala sanoi.
Nykyisen systeemin suurimmat hyötyjät ovat Hyundai ja sen kuljettajat Thierry Neuville ja Ott Tänak. Neuville ja Tänak ovat keränneet sunnuntaipäiviltä huomattavasti enemmän pisteitä kuin Toyotan kuljettajat.
Neuville johtaa kuljettajien MM-sarjaa 27 pisteen erolla Toyotan Sebastien Ogieriin ennen kauden neljää viimeistä osakilpailua. Valmistajien MM-sarjassa Hyundailla on puolestaan 20 pisteen kaula Toyotaan.