Toyotan tallipäällikkönä pääsääntöisesti työskentelevä Latvala puki vaihteeksi ajohaalarit ylleen, kun Italiassa järjestettiin Monza Rally Show -tapahtuma. Kaikki rallin MM-sarjan tiimit olivat paikalla tapahtumassa, jossa jätettiin samalla hyvästit MM-sarjan rengastoimittajan paikan jättävälle Pirellille.
Latvala ajoi Monzan moottoriradalle tehdyillä erikoiskokeilla näytösluonteisia vetoja.
– Olihan se hienoa. En ollut koskaan ajanut täällä aiemmin. Täällähän oltiin MM-rallissa 2021, mutta silloin ei paljon pätkille päässyt. Nyt olen itsekin saanut ajaa täällä, Latvala myhäili Rallit.fille.
– Ja olihan se legendaarista mennä ovaaliradalle, joka on betonia. Siellä vauhdin tunsi todella hyvin. Ei voi sanoa muuta kuin, että hauskaahan tämä oli.
Vaikka kyse oli enemmänkin hauskanpidosta ja viihteestä yleisölle, ei Latvala malttanut vetää aivan varmistellen Monzassa. Varsinkin silloin kaasujalkaa pakotti, kun hän pääsi vertaamaan aikojaan esimerkiksi Hyundai-kuski Dani Sordoa vastaan.
Toyotan Rally1-autosta puuttui välillä sivupeilejä, ja välillä puskureissa oli kolhuja, kun Latvala saapui pätkältä takaisin huoltoon.
– Kun ruvetaan katsomaan aikoja kilpakumppaneita vastaan, niin siinä on se ongelma – sitten tulee yrkkää, Latvala hekotteli.
– Pitäisi kuitenkin malttaa siten, ettei lähde antamaan ihan viimeistä limittiä. Mutta nyt tämä oli todistetusti hauskaa. Ja pystyi seuraamaan, miten sitä voisi pärjätä näille ammattilaisille.
Latvalalla oli ensimmäisen vetonsa aikana kyydissä Toyotan tuore tehdaskuljettaja Sami Pajari, joka tarjoili nuotteja pomolleen.
– Se täytyy sanoa, että ilman Samin apua olisin oikeasti ollut vaikeuksissa. Tulin paikalle vähän myöhässä ja en ehtinyt tehdä nuotitusta. Lähdimme suoraan kylmiltään shakedownille, enkä tiennyt yhtään, mihin pätkä menee.
– Kiitos Samille siitä, että hän näytti, mihin pitää mennä. Muuten olisi nimittäin voinut tulla aikamoisia yllätyksiä, Latvala selvitti.