Jari-Matti Latvala otti kantaa rallin MM-sarjan kohuun – ”Myös kuljettajan pitää ymmärtää tilanne”

Portugalin MM-rallissa perjantaina renkaat ja niiden kestävyys keräsivät paljon huomiota.
Latvala ja Ogier
Jari-Matti Latvala ja Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan Sebastien Ogier joutui keskeyttämään, koska kahden rengasrikon vuoksi renkaat loppuivat häneltä kesken iltapäivän lenkillä. Rengasrikoista kärsi myös moni muu kärkikuljettaja.

Rallin kärkikolmikko, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä ja Dani Sordo, välttyi rengasmurheilta, mutta ehkä sittenkään kyse ei ollut pelkästä onnesta. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala huomautti, että myös kuskilla on vastuunsa.

Pirelli on toiminut MM-sarjan rengasvalmistajana viime kaudesta lähtien ja puhetta on riittänyt. Tänä vuonna hommasta tekevät entistä haastavamman uudet hybridiautot, jotka suuremman voimantuottonsa ja painonsa myötä kuluttavat rengasta enemmän. Renkaiden hallinta nousee suureen rooliin varsinkin sorakilpailuissa.

–  Paljon isompi määrä oli rengasrikkoja, mitä viime vuonna oli Portugalissa. Viime vuonna ei soralla ollut läheskään näin paljon rengasrikkoja. Täytyy kyllä myöntää, että tie oli myös aika huonoa ja lisäksi oli uraa sekä kivikkoa. Monet kuskit sanoivat, että otettiin varman päälle ja yritettiin säästää rengasta, Latvala sanoi Rallit.fille.

– Ei tätä pysty ihan täysin laittamaan myöskään rengasvalmistajan piikkiin. Kyllä siinä myös kuljettajana täytyy ymmärtää tilanne, kuinka rajusti voi ajaa, ja miten paljon rengas sekä auto kestävät.

Latvala kuitenkin antaa myös pientä noottia italialaisen rengasmerkin suuntaan.

– Sen perusteella mitä tänään näin, niin kyllä renkaisiin voisi tehdä myös parannuksia. Ainakin tämän päivän perusteella kehitystä pitää tapahtua.

Ogierin keskeytyksen taustalla oli myös riskipeliä, sillä ranskalaismestari oli iltapäivän lenkillä liikenteessä vain yhdellä varapyörällä. Esimerkiksi Rovanperä oli ottanut peräkonttiin kaksi varapyörää.

– Oletettavissa oli, että iltapäivä on rankka ja niinhän se olikin. Pienet riskinotot yhdellä varapyörällä maksoivat aika rankasti kuljettajille, Latvala kertoi.

Katso alapuolelta Jari-Matti Latvalan haastattelu perjantain ajopäivän jälkeen.

Lue myös nämä

  • Uusimmat