Jari-Matti Latvala oli toistaa Rovanperän tempun – ylimääräinen murhe ja kartturin ripitys muuttivat suunnitelmat

Jari-Matti Latvala oli aivan omaa luokkaansa Tshekissä ajettavan historic-rallin EM-sarjan osakilpailun avauspäivänä.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lauantaina Klatovyn ympäristössä ajettiin kaikkiaan kahdeksan erikoiskoetta, joista Latvala voitti seitsemän. Toyotan tallipäällikkönä tavallisesti työskentelevä Latvala oli siis lähellä samaa temppua kuin Kalle Rovanperä perjantaina Kanariansaarten MM-rallissa – Rovanperä ajoi perjantaina pohja-ajan jokaiselle pätkälle ja hän on jatkanut samaa tahtia lauantain pikataipaleilla.

Lauantain viimeisen erikoiskokeen voitto kuitenkin lipsahti Latvalalta, kun hän jäi 20 sekuntia kilpailussa toisena ajavan unkarilaiskuljettajan Tibor Erdin pohjista. Hän pysyi kuitenkin Vltava-rallin kärjessä yli minuutin erolla.

Latvala selvitti Rallit.fille, miksi viimeisellä pätkällä vauhti jäi vaisuksi.

– Päivän toiseksi viimeisen erikoiskokeen lopussa moottorin öljyn lämpötila alkoi nousta yhtäkkiä korkealle. Siitä tuli varoitus, kun lämpötila oli 138 astetta. Tulimme pätkän maalin, ja rupesimme Tuukan (kartanlukija Shemeikka) kanssa katsomaan, mikä siellä on, Latvala kertasi.

– Meillä oli palanut pakosarjan tiiviste, ja se puhalsi kuumaa ilmaa turbon ja pakosarjan välistä konehuoneeseen. Teimme huollossa nopean patentin ja yritimme suojata, ettei se polta kaikkia letkuja ympäriltä.

Ennen päivän viimeistä pikataivalta kartturi Shemeikka teki Latvalalle selväksi yhden asian.

– Tuukka piti minulle ripityspuheen, että nyt minun pitää ajaa nätisti ja siististi ja suojata autoa, että pääsemme pätkän läpi, enkä riko autoa. Yllättäen kuuntelin, ja siksi ajoimme nätisti viimeisen erikoiskokeen, Latvala naureskeli.

Latvalan Toyota Celicassa ollut vika korjattiin huollossa päivän päätteeksi.

– Saimme auton iskuun ja vaihdettua turbon tiivisteen. Nyt lähdemme hyvillä mielin kohti huomista. Silloin on luvassa parhaat erikoiskokeet, Latvala sanoi.

Shemeikka lukee Latvalalle nuottia Tshekissä, koska hänen vakiokartturinsa Janni Hussi on etuautotehtävissä Kanarialla. Latvalan mukaan yhteistyö Shemeikan kanssa on sujunut hyvin.

– Ajoimme ennen rallia täällä testiä 80 kilometriä ja nuotitimme kolme päivää. Nyt on ajettu yksi päivä kilpaa yhdessä ja oikein hienosti on mennyt tämä viikko. Toivotaan, että saamme huomenna vietyä tämän kunnialla läpi, Latvala kertoi.

Sunnuntaina Tshekin EM-osakilpailussa ajetaan vielä neljä erikoiskoetta. Latvala on siis lähellä kauden toista voittoaan.

Lue myös nämä