Tulevaisuuden linjaus on merkittävä, sillä vuonna 2027 voimaan astuvilla säännöillä MM-sarjan pääluokkaan yritetään saada lisää autoja. Suurin uudistus on se, että tuleville autoille on asetettu 345 000 euron hintakatto – eli niiden hinta putoaa reilusti alle puoleen nykyisistä Rally1-autoista.
Uusien autojen ytimessä on standardoitu turvakehikko, jonka ympärille voi rakentaa melkeinpä minkä tahansa tuotantoauton – tai konseptiauton – korin.
Voimanlähteenä on puolestaan mahdollisuus käyttää perinteistä polttomoottoria, hybridijärjestelmää tai täysin sähköistä moottoria. FIA:n mukaan tavoitteena on se, että vuonna 2027 kilpailijat käyttäisivät polttomoottoria, jotka käyvät kestävällä polttoaineella. Tiimit voivat ottaa myöhemmässä vaiheessa käyttöönsä hybridijärjestelmiä tai täysin sähköisiä teknologioita.
Tavoitteena on, että tuleva luokittelujakso kestäisi peräti kymmenen vuotta, jotta valmistajilla ja tiimeillä olisi vakaa alusta investoinneille ja lajin kasvulle.
Seuraavat kaksi kautta rallin MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan vielä Rally1-autoilla, joissa ei enää hyödynnetä hybridiyksiköitä kuten vuosina 2022-24. Kauden 2026 jälkeen on suuren muutoksen aika.
Tulevat säännöt ja etenkin autojen hintakatto on herättänyt keskustelua WRC-talleissa. Nykyisten Rally2-autojen hinta pyörii 300 000 euron tienoilla, joten tulevaisuudessa vain hieman suuremmalla summalla pitäisi saada MM-sarjan pääluokkaan täysiverinen kilpuri.
Hyundain WRC-ohjelman pomo Christian Loriaux ja Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ilmaisivat jo viime viikonloppuna järjestetyn Monzan Rally Show’n yhteydessä, että hintakaton ei pitäisi olla aivan näin alhaalla. Latvala nosti kissan pöydälle myös FIA:n keskiviikon tiedotteessa.
– Uskomme, että sääntöluonnoksen päälinjaukset on laadittu hyvin ja suunta on oikea. Uskomme kuitenkin, että yksityiskohtien viimeistelyssä ja parantamisessa on vielä tärkeää työtä tehtävänä, mutta se on täysin normaalia tässä vaiheessa, Latvala sanoi.
Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul ja M-Sport Fordin toimitusjohtaja Malcolm Wilson olivat samoilla linjoilla: sääntöuudistukset ovat viemässä rallin MM-sarjaa oikeaan suuntaan.
– Se on aina positiivista, että valmistajilla on sarjaa varten pitkän aikavälin suunnitelma, jota voimme yhdessä arvioida ja kehittää, Abiteboul kertoi.
– Tarvitsemme uusia osallistujia, enemmän tiimejä ja kuljettajia kilpailemaan huipputasolla, ja vuoden 2027 säännöt tukevat tätä. Ne antavat meille myös mahdollisuuden tarjota useammille nuorille kuljettajille tilaisuuden, mikä on välttämätöntä lajin pitkäaikaiselle menestykselle. On myös todella tärkeää tehdä rallin MM-sarjasta edullisempi, jotta tiimit voivat kilpailla valmistajien rinnalla, painotti Wilson, jonka johtama M-Sport ei saa Fordilta täyttä tehdastukea.