Toyota saalisti kisasta maksimipisteet ja samalla piste-ero Hyundaihin puolittui 17 pisteeseen. Eroa on yhä rutkasti, mutta epäonnisten Suomen ja Kreikan osakilpailujen jälkeen Chilen onnistuminen tuli tärkeään saumaan.
Kotikisassa Keski-Suomessa Toyota menetti sunnuntaina sekä Kalle Rovanperän että Elfyn Evansin ulosajojen takia. Varsinkin Rovanperän ulosajo oli todella epäonninen. Myös Kreikassa ongelmia mahtui matkaan, kun sekä Evans että Sebastien Ogier kärsivät samasta teknisestä viasta heti perjantaina.
– Suomen jälkeen ja varsinkin Kreikan rallin jälkeen pystyin aistimaan, että koko tiimillä oli fiilis kateissa. Varmasti me kaikki ajattelimme, että mestaruus on mennyt. Varsinkin minä ajattelin niin. Tein siinä virheen, kun käytännössä luovutin, Latvala selitti Rallit.fille.
– Chilessä Kalle tuli takaisin ja teki koko tallista samalla vahvemman. Jotenkin heti kisan alussa pystyi tuntemaan, että porukka oli rauhallinen ja luottavainen. Meillä oli kaikki kärkikuskit mukana ja tiesimme, että voimme ajaa huipputuloksen. Siinä me myös onnistuimme ja se oli kyllä kaikille iso helpotus.
Torstaina käynnistyneessä Keski-Euroopan MM-rallissa tilanne on Toyotan kannalta hankalampi, sillä Rovanperä ei ole mukana. Latvala kertoi, että Keski-Euroopan ralli kuului alun perin Rovanperän ohjelmaan, mutta kesän tuurauskeikka Puolan MM-rallissa täytti Rovanperän puolikkaan kisakauden, joka sopimukseen oli kirjattu.
Selvää on, että Keski-Euroopassa paineet ovat pelkästään Ogierin ja Evansin hartioilla. Suomalaislupaus Sami Pajari ajaa vasta ensimmäistä kertaa Rally1-autolla asvaltilla, eikä myöskään pahasti tarponeen Takamoto Katsutan varaan voi juuri mitään laskea.
– Tarvitsemme ensin hyvän tuloksen lauantain kisan jälkeen ja sitten vahvat suoritukset sunnuntaina ja vielä Power Stagella. Kyllä tilanne on se, että meidän pitäisi pystyä Hyundai kaikissa noissa kisoissa päihittämään. Pelkästään rallin voittaminen ei riitä, Latvala summasi.
– Samin osalta meidän odotuksemme eivät ole kovat. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen kisa asvaltilla Rally1-autolla. Toivotaan, että hän saa samanlaisen suorituksen kuin Chilessä ja pystyisi ajamaan tasaista hyvää vauhtia. Sama tilanne on myös Takan osalta, jotta hän voisi kolmantena autona jotain tiimipisteitä varmistaa. Tuloksen puolesta laskemme täysin Sebastienin ja Elfynin varaan.
Latvala povasi tämän vuoden Keski-Euroopan rallista viime kertaista helpompaa. Viime vuonna sade aiheutti sen perjantain Tshekin erikoiskokeilla, että kärkiautoilla oli lähtöpaikan takia iso etu, kun mutaa ja muuta likaa nousi auto autolta enemmän tielle.
– Nyt on keli paljon kuivempi ja parempi kuin viime vuonna. Myös leikkausesteitä on laitettu pätkille enemmän. Se pikkuisen helpottaa. Olosuhteet ovat nyt tasaisemmat, eikä lähtöpaikasta pitäisi niin paljon kärsiä, Latvala kertoi.
Se on meidän kannalta hyvä asia. Tshekin puolella pito on huonompi, mitä Saksassa ja Itävallassa. Kivi on aggressiivisempi ja tavallaan ne ovat vaikeampia pätkiä, kun ovat myös vauhdikkaampia.