Jari-Matti Latvala manasi typerää virhettä – ”Löin kulmaan niin kuin vanhalla Celicalla”

Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan voittotaistelu Suomen MM-rallissa päättyi Ouninpohjan erikoiskokeella lauantai-iltana.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Latvala spinnasi ja piipahti ojan puolella, jonka myötä aikaa meni hukkaan yli 20 sekuntia. Latvala on WRC2-luokassa lauantain erikoiskokeiden jälkeen toisella sijalla. Eroa luokkaa johtavaan Oliver Solbergiin on jo 47,6 sekuntia.

– Aamupäivä oli huippuhyvä ja saimme Oliveria kiinni. Kävimme 18 sekunnin päässä, mutta täytyy myöntää, että hänen vauhtinsa on niin kovalla tasolla, että tiesin, ettei häntä ajamalla kiinni saa, Latvala myönsi.

– Iltapäivällä alkoi tulemaan vettä aika paljon, joten rauhoitin vähän ajamista. Yritin olla tarkkana, etten riko rengasta, eikä tule mitään ylilyöntejä. Ouninpohja oli jo kuiva, pääsin paremmin ajorytmiin, mutta tuli typerä virhe.

Viime vuosina lähinnä historic-luokituksen Toyota Celicalla ajanut Latvala reagoi selkärangasta, mutta uudemman sukupolven GR Yaris Rally2 ei totellut ohjausta samalla tavalla kuin vanhempi virkaveli.

– Alamäkijarrutuksessa se virhe tuli. Jarrutus oli ihan ok, mutta sitten löin auton kulmaan niin kuin vanhalla Celicalla ja siitä sitten veto auki. Se ei onnistunut ja perä lähti irti. Ajattelin, että nyt lähtee käsistä, joten nostin kaasun ylös ja annoin pyörähtää ojaan, Latvala selvitti.

– Onneksi siellä ei ollut mitään, niin selvittiin säikähdyksellä. Kyllä harmitti kuitenkin kovasti.

Sunnuntaina Latvalan täytyy keskittyä varmistelemaan kakkostilaansa, sillä myös taaksepäin on matkaa. Kolmantena oleva Lauri Joona on jäänyt Latvalasta yli puoli minuuttia.

– Olemme sellaisessa välissä, että varsinaista kilpailua ei enää ole. Pitää vain yrittää huomenna ajaa järkevästi läpi. Kakkostila olisi ihan huipputulos, sillä viiden joukkoon lähdettiin ajamaan. Juho (kartanlukija Hänninen) sanoi ennen rallia, että jos olemme kolmansia, niin se on huippuhyvä tulos ja kaikki siitä ylöspäin on plussaa, Latvala summasi.

Solbergilla on edessään helpohko tehtävä napata toinen perättäinen luokkavoitto MM-sarjassa. Ero on niin muhkea, että varaa on varmisteluun.

– On ollut tosi hauskaa, hankalaa, mutta hauskaa. Ouninpohjan toinen veto oli huikein pätkä, mitä olen urallani ajanut. Kun oli ajanut pätkän jo kerran, niin toinen veto oli jo helpompi, Solberg totesi.

– Minulla oli tosi mukavaa tänään autossa. Ajoin vain omalla rytmilläni. Nyt pitää vain kontrolloida johtoasemaa huomenna.

Rally2-luokan tilanne Suomen MM-rallissa EK16/20 jälkeen:

SijoitusKuljettajaTalliAika
1.Oliver SolbergSkoda2.11.26,2
2.Jari-Matti LatvalaToyota+47,6
3.Lauri JoonaSkoda+1.20,0
4. Nikolai GrjazinCitroen+1.25,3*
5.Mikko HeikkiläSkoda+1.32,4
6.Georg LinnamäeToyota+1.54,1
7.Roope KorhonenToyota+2.32,2
8.Yohan RosselCitroen+3.10,0*
9. Josh McErleanSkoda+3.16,0
10.Jan SolansSkoda+4.38,3*
11.Benjamin KorholaHyundai+4.47,4
12.Teemu AsunmaaSkoda+4.49,7

*Ei aja WRC2-luokan pisteistä Suomen MM-rallissa.

Lue myös nämä