Jari-Matti Latvala luottaa yhä mahdollisuuksiinsa – nosti esimerkiksi Ott Tänakin tempun

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari-Matti Latvalan osalta rallin MM-kausi ei ole käynnistynyt suunnitelmien mukaan.

Kauden avanneessa Monte Carlon osakilpailussa Toyota-kuljettaja Latvala ajoi viidenneksi. Ruotsissa Latvala oli kärkikamppailussa kilpailun avauspäivänä, mutta hän menetti lopulta saumat pistesijoihin lumipenkkavisiitin vuoksi.

Ennen viikonloppuna ajettavaa Meksikon sorarallia Latvala on MM-pisteissä vasta yhdeksäntenä 37 pisteen päässä sarjaa johtavasta tallikaveristaan Ott Tänakista. Tuurilainen uskoo yhä vahvasti siihen, että hän saa käännettyä tilanteen parempaan suuntaan.

– Kun saa hyvän tuloksen, siitä on hyvä lähteä rakentamaan. Montessa en saanut ajoa kulkemaan. Ruotsi oli menossa hyvin, mutta sitten tuli virhe. Olisin tosi tyytyväinen, jos pystyisin täällä ajamaan kolmen joukkoon. Siitä pääsisi rakentamaan kautta paremmin, Latvala kertoi Rallit.fille Meksikon MM-rallin aattona.

Virolaiskuljettaja Tänak osoitti viime vuonna, että lähes mahdottomalta tuntuvasta tilanteesta voi vielä nousta taistelemaan mestaruudesta. Kauden puolivälin jälkeen Tänak otti kolme voittoa putkeen ja kipusi aivan MM-kärjen tuntumaan. Tänak sijoittui MM-sarjassa lopulta kolmanneksi.

– Viime vuonna Ott oli Montessa toinen, mutta Ruotsista hän ei saanut paljon pisteitä yhdeksännestä sijasta. Meksikossa hän sai pisteitä vain Power Stagelta. Myös Portugalin ja Sardinian rallit sekä loppuvuodesta Katalonia ja Wales menivät häneltä pieleen. Eli hänellä oli kuitenkin kuusi huonoa kisaa, mutta voitot pitivät hänet mukana taistossa, Latvala ynnäili.

Latvala huomautti, että tilanne on nyt toinen kuin Volkswagenin dominointivuosina kauteen 2016 saakka.

– Meillä oli Volkswagenilla ylivoimainen auto muihin nähden. Autot ja säännöt muuttuivat vuonna 2017, ja sen jälkeen kilpailu on kiristynyt, ja painetta on tullut toisella tavalla, kun useat kuljettajat pystyvät voittamaan. Sen vuoksi kaikille tulee enemmän virheitä kauden aikana. Vaikka meillä vuosi on alkanut huonosti, pitää muistaa se, että takaa on hyvät mahdollisuudet nousta vielä kärkikahinoihin.

– Ei saa masentua, jos kausi on lähtenyt huonosti käyntiin. Kun saa flow’n päälle, siitä se lähtee tulemaan, Latvala painotti.

Heikosta sarjasijoituksesta on Latvalalle hyötyä meksikolaisilla sorapätkillä. Suomalainen starttaa perjantain erikoiskokeille kahdeksantena autona, joten hän pääsee ajamaan puhtaammilla ajolinjoilla kuin MM-sarjan kärkikuljettajat. Latvalalla on myös täysi luotto Toyota Yaris WRC -autoon, jolla on aiemmin ollut ongelmia Meksikossa.

– Olemme tehneet ihan hirveästi töitä kaluston puolella. Ensimmäisenä vuonna (2017) tulimme tänne takki auki ja se kostautui. Viime vuonna olimme tehneet aika paljonkin töitä, mutta emme riittävästi. Nyt kaikki on tähdätty siihen, että auton jäähdytykset ja lämpötilat pysyvät alhaalla, ja auto kestää kilpailun. En epäile hetkeäkään, että auton kanssa tulisi ongelmia. Voin lähteä rennoin mielin kisaan, Latvala sanoi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat