Hurjimpien spekulaatioiden mukaan Rovanperä saattaisi pistää ralliuransa jäihin kuluvan kauden jälkeen. Väitteet ovat erikoisia, sillä Rovanperä teki viime vuoden puolella jatkosopimuksen Toyotan kanssa. Sopimuksessa oli linjattu, että Rovanperä ajaa osa-aikaisesti kaudella 2024 ja palaa täysipäiväiseksi Rally1-kuljettajaksi vuonna 2025.
Sopimukset ovat toki purettavissa, kuten aiemmin on nähty rallin MM-sarjankin puolella.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi viime viikolla Rallit.fille, että tallin ensisijainen tavoite saada varmistettua Rovanperän jatko. Kysyimme vielä Suomen MM-rallin alla Latvalalta täsmennystä tähän kommenttiin: onko olemassa uhkakuva, ettei Rovanperä jatkaisi tallissa?
– En näe, etteikö Kalle ajaisi. Mutta pitää muistaa, että Kalle on kaksinkertainen maailmanmestari ja hän on osoittanut, että hän on edelleen nopein kuljettaja. Nopeita kuljettajia ei koskaan halua päästää lähtemään, Latvala muotoili.
– Se on ykköskohta, että haluaa pitää kuljettajan tiimissä. En ole sen puoleen huolissani, mutta se on hyvä muistutus.
Kysyttäessä Rovanperän lopettamishuhuista Latvala asetteli sanansa tarkkaan.
– Kalle on ajanut tänä vuonna rataa ja driftingiä ja meillä oli ajatus, että annamme tänä vuonna hänelle siihen mahdollisuuden. Mutta kun teimme tätä ajatusta, katsoimme tähtäintä vähän pidemmälle. Kyllä meillä toive on se, että Kalle olisi ensi vuonna ajamassa täyden kauden, Latvala sanoi.
”Hulluihin riskeihin ei ole varaa”
Latvala itse kilpailee Jyväskylässä WRC2-luokassa Toyotan Rally2-kalustolla. Latvala näytti jo testierikoiskokeella, että häneltä löytyy edelleen vauhtia.
Latvala ei aio kuitenkaan hullutella erikoiskokeilla.
– Jos olemme viiden joukossa, silloin olemme onnistuneet tosi hyvin. Jokainen haluaa tietenkin pärjätä, mutta hulluihin riskeihin ei ole varaa lähteä. Oliver Solberg on tosi kova ja hänellä on isot saumat voittaa tämä kilpailu.
– Mutta hän rakentaa uraansa ja haluaa päästä takaisin Rally1-autoon. Siinä mielessä olemme eri lähtökohdissa. Toki haluan ajaa sellaisen kilpailun, että näen, onko ajamiseni pysynyt oikealla tasolla, Latvala kertoi.