Jari-Matti Latvala kommentoi hurjaa huhua – ”En uskonut koko juttuun”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain WRC-talli on ollut vajaan kuukauden ajan vailla tiimipäällikköä, kun Andrea Adamo jätti korealaisvalmistajan joulukuun alussa.

Tällä hetkellä vakanssia hoitaa väliaikaisesti Hyundai Motorsportin nokkamies Scott Noh, mutta talli etsii uutta päällikköä. Huhuissa pestiin on aseteltu monenmoista kulkijaa, mutta rallisivusto Dirtfish vei spekulaatiot uudelle tasolle ennen joulua.

Sivuston mukaan Hyundai olisi havitellut Toyotan teknistä johtajaa Tom Fowleria riveihinsä. Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan mukaan puheet tuntuivat varsin utopistisilta.

– Se oli kyllä erittäin yllättävä juttu. Fowler antoi itsekin asiasta lausunnon sen jälkeen (jossa kertoi sitoutumisestaan Toyotalle). Olisi tuntunut tosi hurjalta, jos hän olisi lähtenyt tallista kaiken sen jälkeen, mitä hän on uuden auton eteen tehnyt. Hän ei olisi nähnyt omaa kädenjälkeään ollenkaan, Latvala kertoo Rallit.fille.

Fowler on vetänyt päävastuuta Toyotan uuden GR Yaris Rally1 -hybridiauton kehitystyössä.

– Ajankohta ylipäätään tuntui omituiselta, ja lisäksi Tom on sitoutunut tekemään hommia Toyotalle. Henkilökohtaisesti en missään vaiheessa uskonut koko juttuun. Toki mahdollista on, että Hyundai on kartoittanut eri vaihtoehtoja Adamon lähdön jälkeen.

Toyotan Japanin pää tuskin olisi muutenkaan suostunut teknisen johtajansa loikkaan kilpailijatallin pomoksi. Tietotaitoa uudesta Rally1-hybridiautosta olisi valunut hurja määrä Hyundaille. Todennäköisesti myös Fowlerin sopimuksessa olevat pykälät olisivat Hyundain kaappauksen estäneet.

– Minä en pysty sopimusasioihin vastaamaan, kun en ole mitään sopimuksia tehnyt. En osaa sanoa, millainen Tomin sopimus on. Epäilen, että ei olisi mahdollista (siirtyä). Uskoisin, että nykypäivän sopimuksissa on teknisen johtajan osalta joitain pykäliä. Esimerkiksi yritysmaailmassa, jos myyt firmasi, tulee sinulle pari vuotta siihen kilpailukieltoa päälle, ettei saa samalla alalla olla, Latvala summaa.

– Kuljettajat voivat vapaasti siirtyä toiseen talliin, kun sopimus loppuu. Se tietotaito, minkä tekninen johtaja vie mukanaan, on kuitenkin vielä aika paljon rajumpi, vaikka toki kuskinkin kanssa tietoa pääsee ulos.

Hyundain uudeksi tallipomoksi on veikkailtu muun muassa vuoden 2003 maailmanmestari Petter Solbergia sekä tiimissä aiemmin vaikuttanutta Alain Penassea. Myös Volkswagenin rallitallin entinen johtaja Sven Smeets oli vielä syksyllä vapailla markkinoilla, mutta hän teki sopimuksen Williamsin F1-tallin kanssa.

– Tietysti mahdollisuuksia on, että nousisi joku talon sisältä siihen pestiin. Toinen vaihtoehto on katsoa ulkopuolelta joku. Olisin voinut sanoa, että Sven Smeets olisi ollut hyvä vaihtoehto, mutta hän menee formuloihin. Ulkopuolelta on vaikea sanoa, kuka siihen voisi nyt tulla. Äkkiseltään luulen, että talon sisältä on todennäköisempi ratkaisu, Latvala ennakoi.

Katso alapuolelta Latvalan haastattelu Monzan MM-rallin jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,393431″ ap mute]

Lue myös nämä