Japanilaiskuljettaja Takamoto Katsuta joutuu huilaamaan syyskuun lopussa ajettavan Chilen MM-rallin, kun miehen paikan Toyotan miehistössä ottaa suomalaislupaus Sami Pajari. Katsuta palaa tositoimiin lokakuussa Keski-Euroopan osakilpailussa, jossa mukana on myös Pajari.
Katsutan kausi rallin MM-sarjassa on ollut erittäin vaisu. Ainoa valonpilkahdus nähtiin Keniassa maaliskuussa, kun japanilainen ajoi toiseksi. Sen lisäksi vyölle on kertynyt peräti viisi keskeytystä ja muutama tulos sijoilla ynnä muut. Selvää on, että alavireinen Katsuta on yksi syy, miksi Toyota tulee tänä vuonna häviämään merkkimestaruuskamppailun Hyundaille.
Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vannotti ennen kauden alkua, että Toyotalla uskotaan Katsutan pystyvän nostamaan tasoaan. Toisin kuitenkin kävi. Latvalan mukaan Katsuta on jatkamassa Toyotalla myös ensi kaudella, mutta muutoksia voi olla luvassa.
– Meidän pitää tehdä jotain. Takan kanssa ongelmana on, että kyllä hänellä vauhtia löytyy, mutta virheet tulevat samoissa tilanteissa. Silloin kun hän on kilpailutilanteessa, jossa ajetaan joko podiumista tai voitosta ja jolloin pitäisi vähän lisätä vauhtia, niin se lisäys on aina liian kova ja virhe tulee, Latvala kertoi Rallit.fille Kreikan rallin jälkeen
– Siinä mielessä se (ongelma) on mentaalipuolella. Siihen on joku ratkaisu löydettävä ja alettava asiaa työstämään, jotta päästään kaavasta pois.
Toyota ei ole vielä lukinnut miehistöään ensi vuodeksi. Todennäköisin skenaario lienee, että Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans ajavat täyden kauden. Luultavasti myös Katsuta ajaa kaikki MM-rallit, mutta ei välttämättä tallipisteistä. Sebastien Ogierin päätöstä odotellaan, ja mitä enemmän ranskalaismestari osakilpailuja ajaa, sitä useammin Katsuta saa ajaa ilman pistepaineita.
Tuorein päätös kahdesta MM-rallista Rally1-autolla Pajarille kertoo puolestaan siitä, että Toyotalla lienee suunnitelmia lahtelaisen varalle myös ensi vuodelle.
– Meidänkin pitää ensi vuonna katsoa se, että jos haluamme ajaa mestaruuksista, meillä on oltava kolme kuskia, jotka ajavat täyden kauden. Sitten on neljäs kuski, joka voi vaihdella siellä ja ajaa puolikasta kautta. Kolme täyden kauden kuskia tarvitaan, Latvala linjasi.
– Kyllä meidän täytyy uskoa Katsutaan. Hän on tehnyt kovan työn ja noussut tälle tasolle. Vauhtia on, mutta nyt on päästävä maaliin. Takan kanssa pitää jatkaa, siitä se ei ole kiinni. Emme kuitenkaan voi jatkaa samalla tavalla, jotain on muutettava.