Quantcast

Jari-Matti Latvala hiljeni, kun mullistava soitto tuli Japanista – ”Pieni taistelu siinä oli henkisesti”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan rallitalli pudotti melkoisen uutispommin perjantaina, kun se ilmoitti valinneensa Jari-Matti Latvalan uudeksi tallipäälliköksi.

Latvala jäi viime vuoden lopussa ilman ajopestiä MM-sarjassa. Tänä vuonna tuurilainen on keskittynyt oman yrityksensä toimintaan sekä toiminut Toyotan WRC-tallin lähettiläänä.

– Alkusyksystä minulta kysyttiin Japanista, että kiinnostaisiko ensi vuonna lähteä mukaan MM-ralleihin, jossa tehtäisiin sitten videoita ja haastatteluita Toyotan leipiin. Minun tehtävä olisi ollut analysoida tallin toimintaa. Olisin siis ollut Toyotan median käytettävissä, Latvala taustoittaa Rallit.fille.

– Se vaan tarkoitti, etten voisi ajaa itse MM-ralleja, jos siihen hommaan suostuisin. Sanoin hetken ajateltuani asiaa, että ei se haittaa. Ei minun ole pakko ajaa ensi vuonna.

Lue myös: Tommi Mäkinen, onko Jari-Matti Latvala oikea mies Toyotan tallipäälliköksi?

Joulukuun alussa Japanista tulikin Tuuriin soitto, joka pisti normaalisti puheliaan Latvalankin hiljaiseksi.

– Pari viikkoa sitten tulikin uusi soitto, ja sanottiin, että mitäs jo vaihdettaisiin se homma niin, että olisinkin tallipomo. Se oli minulle kuin pommi olisi pudotettu. Olin hyvin hämmentynyt, enkä oikein tiennyt, mitä olisin sanonut. Siinä meni 30 sekuntia aikaa, kun minun piti miettiä asiaa, Latvala kertoo.

– Tuollaista tarjousta ei tule kuin kerran elämässä. Piti tehdä nopea päätös, että lähdenkö hommaan. Pieni taistelu minulla oli henkisesti, koska suostuminen hommaan tarkoitti oman MM-uran päättymistä.

Päätös tehtiin Japanissa

Rallin MM-sarjan kokenein kuljettaja jätti kuitenkin pienen oljenkorren sopimusneuvotteluissa ajamiselle, joskaan WRC-karkeloissa tallipomo ei voi hypätä rattiin.

– Sanoin heille, että minun pitää saada ajaa historic-ralleja. Ajamista en voi kokonaan lopettaa, koska se on minulla verissä, Latvala toteaa.

– Ajoura MM-tasolla on nyt taputeltu. Minulla on koossa 209 MM-rallia. Yhden jätin vielä sopivasti, että saan joskus sen 210 rallia täyteen. Kun täytän esimerkiksi 40 vuotta, voi kiskaista vielä yhden kisan.

Katso alta viime kauden päätöskisan Monzan MM-rallin parhaat palat.  Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]

 

Latvala lähtee tallipomon tehtävään johtajakokemuksen osalta käytännössä täysin ummikkona. Vaikka MM-ralleja on kuljettajan ominaisuudessa vyöllä hurja määrä, on johtamismeriitit peräisin armeijavuosilta reserviupseerikoulusta.

– Onneksi on edes vähän pohjaa. Olen nyt vuoden omaa firmaa pyörittänyt. Myös tallin konsepti on vähän erilainen kuin Tommin aikana. Hän kuitenkin johti oman firman kautta koko palettia ja se toimenkuva oli tosi laaja. Nyt siellä mennään neljällä johtajalla, Latvala valottaa.

Lue myös: Toyotan iso pomo perustelee Jari-Matti Latvalan pestaamista tallipomoksi: ”Hänen kasvonsa tulivat ensimmäisenä mieleeni”

Latvalan tehtävänä tallipomona on toimia WRC-tiimin kasvoina ja viestiä median suuntaan. Kaj Lindström hoitaa urheilupuolen, Tom Fowler johtaa teknistä väkeä ja Yuichiro Haruna muun muassa rekrytoinnit.

– Kommunikoin tietenkin myös tiimin kanssa. Yritän saada jokaisen ihmisen kanssa keskusteltua, mitä voidaan parantaa ja mitä meidän pitää tehdä jatkossa. Lähdetään entisestään yhdistämään tiimin porukkaa, Latvala suunnittelee.

– Sillä tavalla me pysymme vahvana tiiminä, että puhallamme yhteen hiileen. Japanilaiset kokivat, että olen avoin, sosiaalinen ja helposti lähestyttävä ihminen. Se oli tärkeä asia heille.

Lue myös nämä

  • Uusimmat