Latvala ja kartanlukija Janni Hussi valloittivat Costa Brava -rallin näytöstyyliin. Kaksikko kirjautti Gironan kaupungin ympäristössä ajettuun kisaan jokaiselle pätkälle pohja-ajan, jonka myötä voitto irtosi lähes neljän minuutin erolla.
– Oli huippuhyvä viikonloppu. Olen tosi tyytyväinen. Kaikki meni ihan putkeen. Auton kanssa ei ollut mitään ongelmia. Ainoastaan kerran iskunvaimentimen yläpää jouduttiin vaihtamaan, Latvala hehkutti Rallit.fille.
– En koskaan onnistunut voittamaan Katalonian MM-rallia, vaikka olisin kovasti halunnut. Nyt olen Kataloniassa voittanut Costa Brava -rallin. Tämä antaa balsamia haavoille, Latvala jatkoi naureskellen.
Costa Brava -rallissa olosuhteet eivät olleet helpoimmasta päästä. Vesisade varsinkin perjantaina ja torstai-iltana tekivät erikoiskokeista todella haastavia. Latvala pelkäsi ennakolta märkää asvalttia, sillä aiemmin urallaan mies on ollut vastaavanlaisissa oloissa ongelmissa.
– Keli oli aika vaikea. En ole oikein koskaan ollut elementissäni märällä asvaltilla ja se on vähän jännittänyt. Nyt ei ollut mitään ongelmaa. Tuli tällä autolla ja renkaalla tosi hyvä fiilis. Oli kiva ajaa märkääkin olosuhdetta. Se oli uusi asia, mitä opin tästä viikonlopusta, Latvala summasi.

Latvala ja Hussi ajoivat viidettä kertaa kimpassa. Yhteistyö on jo löytänyt uomiinsa.
– Jannin kanssa on yhteistyö toiminut erinomaisesti. Saamme kumpikin olla ihan omia itseämme ja ottaa rennosti, eikä tarvitse toisen puolesta jännittää, Latvala kertoi.
Historic-rallin EM-sarjassa ei etuautoja asvaltilla käytetä, toisin kuin esimerkiksi rallin MM-sarjassa.
– Tänään tein aika paljon nuottikorjauksia ensimmäisillä vedoilla, kun etuautoja ei ollut ja oli tullut asvaltille paljon likaa ja leikkausesteiden paikkoja oli vaihdettu. Siitä tuli uutta oppia Jannille, kun merkkaat samaan aikaan, kun ajetaan täysillä. Varmasti oli hyvää oppia tulevaisuutta varten, Latvala huomautti.
Historic-autojen EM-sarja jatkuu asvaltilla, kun kausi jatkuu huhtikuun lopussa Tshekissä Klatovyn kaupungin ympäristössä.
– Tässä mennään yksi kisa kuukaudessa. Tshekeissä on tarkoitus ajaa vähän testiä ennen kisaa, koska ralli on tosi erilainen. Siellä mennään kovempaa nopealla asvaltilla. Varmaan pitää vähän muuttaa auton jousitusta.