Quantcast

Jari-Matti Latvala hämmästeli Sebastien Loebia – ”Huikeaa tekemistä 47-vuotiaalta”

Ensi kuussa 48 vuotta täyttävä Sebastien Loeb yllätti kaikki Monte Carlon MM-rallissa perjantaina.
Sebastien Loeb
Sebastien Loeb. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viimeksi MM-tasolla vuoden 2020 syyskuussa ajanut Loeb johtaa kilpailua 9,9 sekunnin turvin ennen toista multimestaria Sebastien Ogieria. Loeb kisasi vielä viime perjantaina Dakar-rallissa Saudi-Arabiassa, josta matkusti hopeapytty matkalaukussaan suoraan Monten testeihin ja nuotitukseen.

– Tietenkin olen hyvin onnellinen. En osannut odottaa, että johtaisimme rallia. Nyt kuitenkin johdamme, ja varsinkin neljä ensimmäistä pätkää menivät tänään hyvin. Siellä tuli neljät pohjat. Viidennellä oli hybridiongelmia ja viimeisellä EK:lla Ogier vain oli nopeampi, Loeb summasi.

Loebin huima kyyti kertoo myös Fordin uuden Rally1-auton laadusta. Yhdeksänkertainen mestari nautiskeli täysin rinnoin ensikosketuksestaan M-Sportin kalustoon MM-rallissa.

– Nautin tästä autosta. Voima on ihan uskomaton. Auto on myös hyvin balanssissa ja voimme vähän leikkiä sillä. Sitä on hauska ajaa. Nautin todella ajamisesta tällä autolla, Loeb hehkutti.

– Huomenna ei ole helppo päivä. Sisteronissa on lunta, mutta loput pätkät ovat aika kuivia. Pätkät eivät ole helppoja, joten katsotaan, miten pärjäämme. On tärkeää tehdä oikeat rengasvalinnat.

Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala hämmästeli suurmestarin suoritusta.

– Huikeaa tekemistä 47-vuotiaalta. Hän ei ole ajanut MM-sarjassa pitkään aikaan ja on tuolla vauhtitasolla. Eihän sitä ihan äkkiä olisi uskonut, Latvala sanoi.

Kauden 2022 avausrallissa kaksoisjohtoa pitää tänä vuonna vain valikoituja kisoja ajavat ranskalaisikonit. Latvala ei koe, että sarjan taso olisi huono, vaikka osa-aikaeläkeläiset hommaa dominoivat. Latvala tunnustaa, että Fordin Puma Rally1 -auto voi tällä hetkellä olla suorituskykyisin kilpuri.

– Sarjan taso on kova. Ehkä Loebin suoritus kertoo enemmän siitä, miksi hän on ollut niin hyvä omana aikanaan. Jos katsotaan muitakin Fordeja, kuten esimerkiksi (Gus) Greensmithin aikoja, niin kyllä Ford on ehdottomasti kova tällä hetkellä.

Toyota ei kuitenkaan missään nimessä ole kaukana Fordin tasosta. Sen sijaan Hyundain uusi i20 N Rally1 ei vakuuttanut tallipomoa.

– Olin itse katsomassa pätkällä iltapäivällä, mikä oli hyvä juttu. Pääsin näkemään vähän tarkemmin autoja. Jos olen ihan rehellinen, Hyundai ei näytä niin hyvältä suhteessa Toyotaan ja Fordiin. Ford menee tosi hyvin, Latvala pohdiskeli.

– Minusta näyttää siltä, että tietyissä olosuhteissa meidän automme on vähän parempi ja toisenlaisissa oloissa taas Ford. Meidän automme on ehkä liukkaalla parempi, kun taas Ford on kuivalla tosi tasapainoisen näköinen. Menee ehkä niissä oloissa paremmin.

Katso alapuolelta perjantain iltapäivän erikoiskokeiden parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,397576″ ap mute ]

Lue myös nämä

  • Uusimmat