Jari-Matti Latvala ei suunnittele Hyundain WRC-tiimin kopiointia – ”Me keskitymme testaamiseen”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala ja Elfyn Evans keskustelemassa. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan WRC-tiimin tallipomo Jari-Matti Latvala vakuuttaa, ettei japanilaisvalmistaja aio kopioida  Hyundain toimintaa pienempien kansallisten rallien suhteen. 

Hyundai on tälläkin kaudella osallistunut MM-rallien välissä pienempiin kansallisiin kisoihin saadakseen sekä lisää testiaikaa että ajotuntumaa kuskeilleen. Siinä missä Toyotan kolmikko Sebastien Ogier, Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä ovat tänä vuonna ajaneet kolme MM-rallia, on esimerkiksi Thierry Neuville kisannut jo seitsemässä eri rallissa.

Neuville oli mukana Otepään talvirallissa ennen Rovaniemen MM-koitosta sekä Rally Il Cioccossa että Sanremon rallissa ennen Krotian MM-karkeloita. Portugaliin Neuville valmistautui perinteisten testien lisäksi ajamalla Targa Florio -rallin viime viikonloppuna Sisiliassa.

– Me emme aja enempää ralleja keväällä. Me keskitymme testaamiseen, Latvala vakuuttaa Dirtfishin sivuilla.

Toyotan tiimipäällikkö jättää kuitenkin loppuvuoden vielä asian suhteen auki, mutta ei ole kuitenkaan suin päin viemässä talliaan kansallisiin mittelöihin.

– Nyt kesällä Suomen MM-rallia ei ajeta, joten siihen väliin voi tulla pidempi tauko. Siinä voisi olla ikkuna ajaa jotakin, jos vain haluamme. Nyt kuitenkin ajatuksena on pysyä alkuperäisessä suunnitelmassamme eli keskittyä vain testeihin, eikä ajaa mitään pienempiä ralleja, Latvala toteaa.

– Jos tuntuu, että meiltä puuttuu suorituskykyä ja jotain osa-aluetta pitää kehittää, voi siinä tapauksessa pienemmät rallit tulla kyseeseen. Se ei ole kuitenkaan mikään lähtökohta.

Suomessa Toyotalla pitäisi joka tapauksessa olla etulyöntiasema, sillä tiimillä on Jyväskylän lähistöllä oma testialueensa, missä se saa testata mielin määrin.  Tosin etua piti Toyotalla olla jo helmikuun Rovaniemen talvirallissa, mutta siellä Hyundai yllätti Toyotan toisessa kotirallissaan.

– On totta, että meillä on Suomessa oma testialue, mutta totta kai välillä on hyvä mennä vähän erityyppisille teille. Silloin ei tule sokeaksi omalle työlle. On aina mukavaa ajaa uusia teitä, Latvala huomauttaa.

WRC-sääntöihin kuuluu, että jokainen tehdaskuski saa testata yhden päivän kutakin Euroopan rallia varten. Sen lisäksi joka tiimillä on yhdeksän lisäpäivää uusia Pirellin renkaita varten. Vuoden 2022 autojen kehitystyöhön tallit ovat saaneet 30 lisäpäivää.

Pienempien kansallisten rallien suhteen FIA ei ole asettanut mitään rajoituksia. Toyotan ykköstykki, kaksi MM-rallia kolmesta tällä kaudella voittanut Sebastien Ogier on tyytyväinen Toyotan linjaan.

– Kun pienet kisat eivät ole rajoitettuja, voi sitä kautta saada enemmän kilometrejä alle autossa. Se on kuitenkin hankala juttu, koska siinä tiimille tulee aina lisästressiä matkustusten suhteen. Kaikki me tiedämme, miten hankala tänä päivänä on matkustaa eri rajoitusten takia. Siinä on myös aina riskinsä saada se kuuluisa tauti, Ogier sanailee.

– Sen vuoksi ei ole minusta ollenkaan huono vaihtoehto keskittyä vain testaaamiseen ja tehdä testeissä asiat mahdollisimman hyvin.

Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,372318″ ap mute]

Lue myös nämä