Jari Huttusen unelma taas murskaksi? Oliver Solberg debytoi WRC-autolla Rovaniemen MM-rallissa

Oliver Solberg
Oliver Solberg. Kuva: Oliver Solberg media office
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ruotsin lipun alla kilpaileva Oliver Solberg ajaa ensimmäisen rallinsa WRC-autolla helmikuun lopussa Rovaniemellä. 

Solbergin alla on Hyundain i20 WRC. 19-vuotias nuorukainen ajaa tällä kaudella valtaosan kisoista Hyundain WRC2-tiimissä, mutta saa näyttöpaikkoja myös WRC-tasolla. Solbergin ensimmäinen kisa huippukalustolla tuli kuitenkin vastaan jopa yllättävän nopeasti.

Vuoden 2003 maailmanmestarin Petter Solbergin poika osoitti kyllä lupaavaa vauhtia kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa. Nuorempi Solberg oli kiinni palkintosijoissa R5-luokassa, mutta homma tyssäsi pieneen ulosajoon kisan viimeisellä erikoiskokeella.

– Tämä todella on unelmien täyttymys. Kun ajattelee, että olen ajanut vasta neljä vuotta kilpaa ja jo nyt pääsen ajamaan WRC-autolla MM-sarjassa, niin onhan se uskomaton juttu, Solberg hehkuttaa.

– Rehellisesti sanottuna lasken minuutteja siihen, että pääsen ajamaan tuolla upealla autolla.

Solbergin ajopesti voi olla paha takaisku Jari Huttuselle. Kiuruvetinen ajoi viime kaudella mahtavan kauden Hyundain R5-autolla ja suomalaislupauksen odotetaan saavan näyttöpaikkoja WRC-auton ratissa tällä kaudella. Hyundai on jo nimennyt Rovaniemelle tehdastiiminsä Ott Tänakin, Thierry Neuvillen ja Craig Breenin. Solbergin myötä Hyundailla on jo neljä autoa viivalla arktisessa seikkailussa, joten Huttunen joutunee vielä odottamaan tähtihetkeään.

Solberg ja Ole Christian Veiby nimettiin Huttusen sijaan Hyundain WRC2-tiimiin, mutta kaksikko tuo Hyundaille myös rahaa mukanaan. Siitäkin huolimatta Huttusen manageri Marcus Grönholm oli vielä vuoden alussa luottavainen, että suomalaistähdelle löytyy ajopaikka.

– Olemme sopineet tietyistä asioista ja löimme niistä kättä päälle Monzan rallissa. Odotan edelleen, että he kertovat jotain. Ihmettelen kovasti, jos asiat eivät toteudu, Grönholm kertoi tuolloin Rallit.fille.

Tavoitteena saada kaikki kilometrit talteen

Solberg ajoi jo tammikuussa Rovaniemellä SM-rallissa, joten olosuhteet ovat ainakin hallussa.

– Ajoin tosiaan siellä R5:lla, joten minulla on idea siitä, mitä voidaan odottaa. Jos olisin saanut valita, olisin tietenkin aloittanut WRC-urani kotikisalla Ruotsissa, mutta ei lumiralli Suomessa ole ollenkaan hassumpi vaihtoehto.

– Se on hyvä asia, että pääsen ajamaan ensimmäisen kisani juuri Lapissa. Olosuhteet ovat lumiset ja jäiset sekä varmasti tasaiset. Se on hyvä tapa aloittaa uuden auton oppiminen. Pystyn ymmärtämään pitoa paremmin, kun olosuhteet eivät vaihtele niin paljon, Solberg summaa.

Oppimista tulee kuitenkin riittämään. Vaikka myös R5-auto on nelivetoinen, on WRC-menopeli kuitenkin lajinsa ehdoton huippuyksilö.

– WRC-autossa on ensinnäkin yksi vaihde enemmän kuin mihin olen tottunut. Yksi isoimmista haasteista tulee olemaan ymmärtää aerodynamiikan tuoma pito. Siihen en ole päässyt aiemmin juuri tutustumaan. Suomessa siitä saa kuitenkin hyvän kuvan, koska kisa on niin nopea, Solberg pohtii.

– Ainoa tavoite viikonlopulle onkin oppia ja saada kokemusta. Haluan päästä joka pätkän läpi, jotta ymmärrän maalissa autoa paremmin kuin ennen kisaa. Toki haluan nähdä myös pätkäajoissa kehitystä. Se on minulle tärkeää.

Tallipomo Andrea Adamo ainakin antaa nuorelle ruotsalaiselle kaiken rauhan hankkia kokemusta.

– Odotamme tietenkin innokkaasti, mikä hänen kehityskäyränsä kisassa tulee olemaan, mutta emme laita yhtään paineita hänen harteilleen. Hänen pitää vain nauttia ja ottaa kaikki oppi talteen, Adamo sanoo.

Katso alta kauden avanneen Monte Carlon MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]

 

Lue myös nämä