Viikonloppuna ajettu Italian MM-ralli päättyi sinivalkoisiin juhliin, kun 27-vuotias suomalaiskuljettaja Jari Huttunen ajoi Hyundai i20 R5-autolla WRC2-luokan voittoon 7,5 sekunnin erolla norjalaiseen Mads Östbergiin.
Hyundain tehdastiimin kuljettajana kilpaileva Huttunen sijoittui samalla kartanlukijansa Mikko Lukan kanssa rallin yleiskilpailussa viidenneksi. Viides sija on rallihistorian paras R5-luokan autolla ajettu yleiskilpailutulos, joten Huttunen oli maalissa tyytyväinen.
Vastaavaan tulokseen R5-kalustolla on yltänyt vain puolalainen Robert Kubica Saksan MM-rallissa vuonna 2013.
– Viimeisellä pätkällä yritettiin tulla kovaa ja se riitti. Moottori pätki viimeisillä erikoiskokeilla ja sunnuntaiksi tuli valittua liian kovat renkaat, mutta onneksi vauhti riitti silti. Nyt on kyllä uskomaton fiilis, Huttunen sanoi.
Hallitseva WRC3-luokan maailmanmestari Huttunen ajoi nyt toista kertaa Italian MM-rallissa, viime vuonna hän voitti kisassa WRC3-luokan ja oli yleiskilpailun kahdeksas. Huttusen suorituksen arvoa nostaa se, että ajokilometrejä ei ole vuonna 2021 juurikaan takana.
Rovaniemen MM-rallissa tekninen vika pysäytti matkanteon jo ensimmäisellä erikoiskokeella ja Italiaa varten hän testasi vain yhden päivän. Italian MM-rallin rankoissa olosuhteissa ajamisen resepti on Kiuruveden kasvatilla kuitenkin hyvin hallussa.
– Täällä pitää mennä hyvät osuudet täysillä ja sitten huonokuntoisissa paikoissa on maltettava hiljentää, jotta auto ja renkaat jäävät ehjäksi. Emme todellakaan ajaneet täysiä, mutta silti meiltä hajosi kisan aikana varmaan kuusi kallistuksenvakaajaa, saman verran vanteita ja välillä säädettiin pyöränkulmia siirtymillä, mutta onneksi selvittiin niinkin vähällä. Ratin takana saa täällä tehdä tosissaan töitä, kun keskellä mutkaa ajolinjalla voi yhtäkkiä olla kivi, joka on kyettävä väistämään.
Huttunen aloitti rallin tasaisesti ja oli ensimmäisen ajopäivän jälkeen WRC2-luokan toisena 27 sekuntia Citroen-kuljettaja Östbergiä perässä. Avauspäivän aikana Huttunen kellotti yhdet luokkapohjat, matkaan mahtui muutamia vannerikkoja ja myös pitkä ajotauko näkyi suorituksessa.
Lauantaina Huttunen nousi luokan kärkeen 13. erikoiskokeella, kun Östberg sai minuutin aikasakon teknisten ongelmien seurauksena. Sunnuntaina Östberg nousi vielä kerran kärkeen, mutta putosi kolmanneksi viimeisellä erikoiskokeella toiseksi rengasrikon myötä. Viimeiselle erikoiskokeelle lähdettäessä Huttunen johti kisaa vain 2,1 sekunnin turvin, mutta hän hallitsi tilanteen ja varmisti voiton kellottamalla 5,4 sekuntia Östbergiä nopeamman ajan.
– Voiton myötä tunnelmat ovat nyt korkealla, vaikka vauhtiin en olekaan tyytyväinen. Aina pitäisi olla nopein, mutta kuten todettua, tämä on erikoinen kisa. Tällä tietoa olemme seuraavan kerran viivalla Viron MM-rallissa heinäkuussa.
WRC2-luokan tulokset Sardinian MM-rallista:
1. Jari Huttunen Hyundai 3.28.58,1
2. Mads Östberg Citroen +7,5
3. Marco Bulacia Skoda +2.02,9
4. Martin Prokop Ford +7.53,4
5 .Enrico Brazzoli Skoda + 28.51,5