Jari Huttunen janoaa luokkavoittoa Viron MM-rallista – ”Kaasu on laitettava heti pohjaan”

Jari Huttunen
Jari Huttunen. Kuva: Hyundai Motorsport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari Huttusen kilpailukausi jatkuu viikonloppuna ajettavassa Viron MM-rallissa. Huttusen ja kartanlukija Mikko Lukan edellinen MM-ralli helmikuussa Ruotsissa päättyi voitokkaasti, kun he voittivat WRC3-luokan ja olivat samalla kilpailun nopein R5-autolla ajanut kilpailijapari.

Viron MM-rallissa Huttunen puolustaa Ruotsin MM-rallin luokkavoittoaan puolalaisen 2BRallyn tutulla Hyundai i20 R5 -autolla ja tavoitteena on jälleen ajaa WRC3-luokan kärkikamppailussa.

Lue myös: Viron MM-rallissa yksi suursuosikki – venyykö Rovanperä WRC-uransa kovimpaan suoritukseen?

Rallin MM-sarjan koronatauon aikana Jari Huttunen on pitänyt ajotuntumaa yllä asvalttiralleissa eri puolella Eurooppaa ja tulokset ovat olleet hyviä. Tshekin Bohemia-rallista ja Italian Alba-rallista tilille tuli R5-luokan kakkossijat ja Puolassa ajetussa Rzeszowski-ralli hän ajoi uransa ensimmäistä kertaa yleiskilpailun voittoon asvaltilla.

– Hienoa päästä tauon jälkeen mukaan MM-ralliin, tunnelma ennen kisaa on luottavainen. Kyllä palkintokorokkeelle pitäisi taas päästä, jos mielii näyttöjä antaa. Vaikka ajamme WRC3-luokassa pitää aikoja verrata myös WRC2-luokkaan eli käytännössä ajamme kaikki R5-autoja vastaan.

Katso alta Viron MM-rallin ennakko. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,348328″ ap mute ]

 

Huttunen valmistautui Viron MM-ralliin ajamalla elokuussa Louna-Eesti -rallissa, josta tilille tuli R5-luokan voitto. Lisäksi ohjelmassa oli yksi testipäivä juuri ennen MM-rallia. Tuntuma autoon ja Viron erikoiskokeisiin on hyvä.

– Testeissä ajoimme samoilla säädöillä kuin Louna-Eesti -rallissa ja auto tuntui jälleen sopivan hyvin käteen. Tässä kisassa erikoiskokeet ovat hieman erilaisia kuin Louna-Eestin reitillä, ja etukäteen eniten mietityttää minkälaisessa kunnossa pätkät ovat toisella ajokerralla. MM-rallissa taso on niin kova, ettei taktikointiin ole varaa, vaan kaasu on laitettava pohjaan heti avauserikoiskokeesta alkaen.

Viron MM-ralli starttaa perjantai-iltana kello  Tarton kaupunkierikoiskokeella. Kaikkiaan rallissa on 17 erikoiskoetta ja EK-kilometrejä kertyy yhteensä 233.

Lue myös nämä

  • Uusimmat