Jari Huttusen kulunut rallikausi on ollut erinomainen. Kiuruvetinen on ajanut pelkästään voittoja ja muita palkintosijoja sekä MM-sarjassa että muissa pienemmissä kisoissa.
Myös Hyundailla on huomattu vuonna 2018 tallin kehitysohjelmassa ajaneen Huttusen uskomaton vire. Parin vuoden takainen Hyundai-pesti ei sujunut parhaalla mahdollisella tavalla, joskin taustalla oli myös Hyundain R5-auton viat. Sen jälkeen Huttunen on rakentanut omaa polkuaan rallin huipulle Marcus Grönholmin johtaman GRX:n tuella.
– Hyundai tiedosti jo aiemmin, että hänessä on talenttia. Siksi Jari valittiin alunperin tallin kehitysohjelmaan. Hyundailla oli kiinnostusta myös jatkaa vuonna 2019 epävirallista tukea hänelle mukaan lukien kaksi rallia WRC-autolla, Hyundain asiakaspuolen päällikkö Andrew Johns sanoo Dirtfishin sivuilla.
Huttunen saikin viime vuonna ajaa kaksi kotimaista rallia WRC-autolla, mutta isoilla kansainvälisillä näyttämöillä on tähän saakka alla ollut pienemmän kaliiberin R5-auto. Tänä vuonna kahden MM-rallin huipputulokset ja muun muassa Puolan rallisarjojen osakilpailuvoitot eivät ole jääneet varmasti isoilta pomoilta huomaamatta.
Mutta miksi Huttunen on mukana Puolan rallisarjassa puolalais-tshekkiläisessä Kowax 2Brally -tiimissä?
– Ulkopäin katsottuna se voi näyttää vähän sattumanvaraiselta, että miksi suomalainen kuski ajaa Puolan sarjaa. Jari ja Mikko (kartanlukija Lukka) ajoivat viime vuonna ensimmäisen yhteisen kisan siinä tiimissä Puolan EM-rallissa. Heillä oli heti hyvä yhteisymmärrys keskenään, Johns selittää.
– Sen piti olla vain yksi ralli yhdessä, mutta ohjelma laajeni vielä Suomen MM-ralliin ja Barborka-ralliin. Viime vuoden lopussa tiimi sitten sanoi, että he rakastavat työskennellä yhdessä Jarin kanssa ja me näemme hänessä lahjakkuutta. Sen takia tiimi halusi auttaa Jaria ja samalla promota heidän talliaan Puolassa.
Tulevaisuudessa Huttusen tavoite on tietenkin WRC-tallissa, mutta taistelu harvoista paikoista on rajua. Hyundain kuskinpesteihin riittää tunkua ja paikat ovat jo täynnä ensi vuodeksi.
– Voin varmasti sanoa koko yhtiön puolesta, että ovi on aina avoinna Jarille, kuten myös muille nimille. Tässä kovassa kilpailutilanteessa ne ovet ovat aika tiukasti kiinni, mutta Jarin tapauksessa hän on räväyttänyt ovia takaisin auki tulostensa myötä, Johns ylistää.
– Jarissa me näemme kaverin, joka voi mennä mihinkä tahansa ralliin ja menestyä, oli kisa sitten asvaltilla tai soralla. Hän on aina kilpailukykyinen, vaikka kyseisestä rallista ja olosuhteista ei olisi yhtään kokemusta.
Yksi merkittävä Huttusen kaudessa 2020 on ollut virheettömyys. Kiuruvetinen ottaa itse hehkutuksen totuttuun tyyliinsä viilipyttymäisesti.
– Itsea asiassa ajaminen on tuntunut ihan normaalilta, mutta olen toki tyytyväinen tähän vuoteen, sillä en ole tehnyt isoja virheitä ollenkaan. Vielå on kuitenkin kisoja jäljellä ja haluan ajaa myös ne virheettömästi. Auto tuntuu hyvältä ja se sopii aika hyvin ajotyyliini, Huttunen sanoo Dirtfishille.
– Aina riittää kuitenkin kehitettävää, ja haluan olla koko ajan parempi. Voimme ehkä parantaa ajamistani asvaltilla vielä.