Tänä vuonna Toyota on ollut suorastaan dominoiva MM-ralleissa. Kun takana on 12 osakilpailua, Toyotalla on kasassa 11 voittoa Hyundain yhtä ykköstilaa vastaan.
Toyota on jo varmistanut valmistajien mestaruuden, vaikka kaudesta on kaksi osakilpailua ajamatta. Lisäksi kuljettajien mestaruus ratkotaan käytännössä kolmen Toyota-kuskin kesken.
Elfyn Evans, Sebastien Ogier ja Kalle Rovanperä ovat päässeet karkuun Hyundain Ott Tänakilta, jolla on vain pieni teoreettinen sauma kuskititteliin.
Hyundai ja tiimiin hiljattain pestattu urheilutoimenjohtaja Andrew Wheatley ovat suunnanneet katseensa kauteen 2026, jonka alkuun on aikaa noin kaksi ja puoli kuukautta. Mutta talli haluaa saavuttaa menestystä myös kauden päättävistä Japanin ja Saudi-Arabian osakilpailuista.
– Menemme Japaniin voittamaan. Haluamme ensinnäkin informaatiota siitä, kuinka auto toimii. Siinä kisassa talli on perinteisesti pärjännyt hyvin. Yritämmekin voittaa Japanissa – kuten myös Saudi-Arabiassa. Mutta teemme myös töitä vuotta 2026 varten, Wheatley painotti Dirtfishille.
Wheatley ei piilotellut yhtään Hyundain kovaa tavoitetta.
– Meidän täytyy myös muistaa, ettei uuden kauden alkuun ole enää pitkä aika. Meidän on tultava kauteen 2026 täysillä ja kaikki aseet ladattuina. Aiomme voittaa mestaruuden vuonna 2026 ja sitä kohti meidän on tehtävä töitä, Wheatley täräytti.

Hyundai toi alkukaudesta erikoiskokeille päivitetyn version i20 N Rally1 -autostaan, jonka suorituskyky ei ole yltänyt Toyotan tasolle varsinkaan asvalttikisoissa. Toyota tarjosi Hyundaille nöyryytyksen huhtikuussa Kanarialla ja pari viikkoa sitten Keski-Euroopan asvalttirallissa.
Ensi viikolla Japanissa ajetaan kauden viimeinen asvalttikisa. Hyundai-kuskeista Tänak käytti Keski-Euroopassa tallin viime vuoden autoa, kun taas Thierry Neuvillella ja Adrien Fourmaux’lla oli käytössään kilpurin tuorein versio. Todennäköisesti Tänak ajaa vanhemmalla autolla myös Japanissa.
– Meillä oli tilaisuus saada enemmän dataa erilaisilta asvalttityypeiltä. Päätös riippuu Ottista, mutta mielestäni on järkevää ottaa se vaihtoehto, joka on tuoreena mielessä. Silloin hän ainakin tietää, mitä hänellä on käytössään ja kuinka hän saa siitä kaiken irti, Wheatley sanoi.
Japanin MM-ralli ajetaan 6.-9. marraskuuta.















