Hyundain WRC-tallissa strategiamuutos – ”Meidän on ensin laitettava perusasiat kuntoon”

Hyundain rallitalli ajoi viime vuonna monta kansallista rallia testimielessä, mutta tälle vuodelle suunnitelmat ovat hieman muuttuneet.
Julien Moncet
Julien Moncet. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pienemmillä kansallisilla kisoilla on ollut perinteisesti eteläkorealaiselle WRC-tiimille kaksi eri merkitystä. Toisaalta autoa on voitu testata kisaoloissa ja toisaalta taas kuljettajat ovat saaneet pidettyä ajotuntumaa yllä.

Hyundain kolmatta tehdasautoa ajaa tälläkin kaudella kaksi eri kuljettajaa, jonka myötä ajotauko MM-ralleista voi venähtää välillä usean kuukauden mittaiseksi. Kolmannessa autolla vuorottelevat Oliver Solberg ja Dani Sordo.

Tänä vuonna Hyundain tallissa on hieman muutettu strategiaa. Kauden avausrallissa Monte Carlossa Hyundain Rally1-autot jäivät selvästi kilpailijoiden suorituskyvystä. Tiimi kokee, että nyt on tärkeämpää saada autossa perusteet kuntoon ennen kuin hybridikilpuria kannattaa ulkoiluttaa pienemmissä ralleissa.

– En missään nimessä sulje sitä mahdollisuutta pois. Minusta meidän on nyt kuitenkin laitettava ensin perusasiat autossa kuntoon. Sitten kun kaikki toimii ja varaosia on riittävästi, voimme käydä siellä ja täällä ajamassa, Hyundain tallipäällikön tehtäviä toistaiseksi hoitava Julien Moncet sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Nyt on tärkeintä keskittyä omaan perustyöhömme, eikä säntäillä kaikkiin eri suuntiin. En siis sulje mahdollisuutta (ajaa pienissä ralleissa) pois, mutta en näe sen toteutuvan myöskään ihan lähitulevaisuudessa.

Myöskään M-Sport Ford tai Toyota eivät ole ilmaisseet mitään suunnitelmia kisata pienemmissä kansallisissa ralleissa testimielessä. Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala on kuitenkin vihjannut, että hän haluaisi kokeilla uutta Rally1-hybridiautoa pienemmässä kilpailussa, jotta saisi paremmin osviittaa, miten uusi auto toimii.

Rallin MM-sarja jatkuu ensi viikolla Ruotsissa. Kauden ainut lumiralli starttaa torstaiaamuna testierikoiskokeella. Ohjelmassa on yhteensä 19 pikataivalta ja noin 300 EK-kilometriä.

Katso alapuolelta, kuinka Esapekka Lappi testasi Ruotsin MM-rallia varten.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,397978″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat