Toyota näytti pyyhkivän arkkivihollisellaan lattiaa, mutta kisan toiseksi viimeinen erikoiskoe käänsi asetelmat täysin päälaelleen. Kalle Rovanperän ja Elfyn Evansin ulosajojen myötä Hyundai saalisti lopulta selvästi suurimman pistepotin Keski-Suomesta.
Ennen Keski-Suomen sorasirkusta Hyundain etumatka valmistajien MM-sarjassa oli vaivaisen pisteen verran, mutta nyt ero Toyotaan on jo 20 pistettä. Kiistatta Hyundailla oli myös onnea matkassa, mutta rallissa pisteet jaetaan vasta maalissa.
– Olimme hyvin innokkaita tulemaan Suomeen Toyotan kotikisaan, jossa heillä oli viiden auton armeijansa ja huippuhyvä valmistautuminen. Se oli, kuten odotettua, tosi iso haaste ja olimme selkeästi altavastaajina heti alusta saakka, tallipomo Cyril Abiteboul myönsi.
– Heti kisan alussa homma meni huonosta surkeaksi, kun menetimme Ottin (Tänak) ja Martinin (Järveoja) kilpailusta.
Vaikka Hyundai hyötyi kilpailijansa epäonnesta, ajoivat Thierry Neuville ja Esapekka Lappi jälleen loistavasti sunnuntaina saalistaen tärkeitä pisteitä. Lappi oli koko sunnuntain nopein ja Neuville neljäs. Myös rallin päättäneeltä Power Stage -pätkältä Lappi ja Neuville napsivat enemmän pisteitä kuin Toyotat.
– Perjantain jälkeen näytti siltä, että ei tästä viikonlopusta taida tulla meille mitään positiivista kerrottavaa. Säilytimme kuitenkin keskittymisen ja teimme töitä säätöjen parissa, jotta voisimme iskeä sunnuntain pisteiden kimppuun, Abiteboul summasi.
– Tietenkin sunnuntain tapahtumat auttoivat meitä, mutta Thierry ja EP antoivat hyvin painetta vastustajilleen. Saimme siis lopulta kasvatettua johtoasemaamme MM-sarjassa.
Suomen MM-rallin jälkeen WRC-tiimeillä on edessä kauan odotettu, joskin varsin lyhyt kesäloma. Kevät ja kesä olivat täynnä osakilpailuja sekä testipäiviä. Seuraavan kerran WRC-karkelot jatkuvat syyskuun alussa Kreikassa.
– Kesätauko tulee todella tarpeeseen. Odotamme silti innolla loppukautta ja haluamme puolustaa asemiamme.