Hyundain WRC-talli sai valmiiksi ensi kauden kilpa-autonsa, tallipomo: ”Kaikki muu on uutta paitsi vanteet”

Andrea Adamo
Andrea Adamo. Kuva: Romain Thuillier/ Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan tiimit valmistautuvat kovaa vauhtia kauteen 2022, jolloin lajissa puhaltavat täysin uudet tuulet.

Ensi vuonna MM-sarjassa nähdään ensi kertaa hybriditeknologialla toimivat Rally1-kilpurit. Tiimit ovat testanneet kalustoaan kesästä saakka, mutta testejä on ajettu niin sanotuilla ”muuliautoilla”, joissa hybriditeknologia on istutettu tämän vuoden WRC-autojen koreihin.

Hyundain tallipomo Andrea Adamon mukaan korealaisvalmistaja on nyt saanut myös varsinaisen ensi vuoden kilpa-autonsa valmiiksi. Hyundai i20 N Rally 1 -auton testit on aloitettu tällä viikolla, mutta katseilta salassa tiimin testialueella Saksassa.

– Ensin meillä on kahden päivän sisäänajotestit uudella autolla ja sitten testaamme kuusi varsinaista ajopäivää. Ainoa asia, mikä on samanlaista kuin tämän hetken autossa ovat vanteet, Adamo uhoaa Dirtfishin sivuilla.

Auton suunnittelusta on vastannut M-Sportilta kaapattu Christian Loriaux. Töitä on ollut rutkasti, sillä vielä viime kuun kisatesteissä esimerkiksi kartanlukijat valittivat liian korkeasta istuinasennosta.

– Hän sanoi, että se maksaa paljon (uuden auton suunnittelu). Minä sanoin: Sinun tehtävästi on tehdä autosta voittaja, opettaa henkilökunnalle sen salat ja auttaa minua tunnistamaan eri asiat. Minun tehtäväni on löytää rahat sen toteuttamiseen, Adamo toteaa.

– Nykyinen (Rally1) automme on prototyyppi. Sen laitoimme kasaan aika nopeasti, jotta saamme tarvittavan datan ulos. Minun täytyy sanoa, että porukkani on tehnyt upeaa työtä. Olen erittäin ylpeä heistä.

Adamon mukaan Hyundain varsinaisessa Rally1-autossa tulee moni asiaa olemaan paremmin kuin tämän hetken prototyypissä, joka testeissä on nähty.

– Olemme suunnitelleet uudestaan vaihdelaatikon kotelon, auton sisäosat ja tasauspyörästön. Se on helvetin paljon erilainen, mitä olette nähneet. Myös vetoakseli on erilainen, koska muutimme linjaa. Kaikki autossa on erilaista, torinolaispomo vannoo.

– Pajalla on tehty upeaa työtä. Kaikki mitä on pitänyt muuttaa, on myös tehty hyvin. Se on ollut valtava työ.

Katso alapuolelta Monzan MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat