Hyundain WRC-talli jatkaa tutulla taktiikalla – ”Miksi emme tekisi sillä tavalla?”

Hyundai Motorsport
Hyundai ajoi hiljattain isot kisasimulaatiotestit Italiassa. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain rallitalli on viime vuosina ajanut paljon pienempiä kansallisia testiralleja valmistavina kilpailuina MM-koitoksia varten. 

Korealaisvalmistaja aikoo jatkaa samaa rataa myös kaudella 2022. Ensi vuonna testirallit voivat olla vielä entistäkin tärkeämpiä, kun käyttöön tulevat uudet hybriditeknologialla toimivat Rally1-autot. Pienet kansalliset rallit eivät syö tiimien testipäivien määrää.

– Miksi emme tekisi sillä tavalla? Kaikki etsivät mahdollisuuksia ajaa enemmän kehitystestiä, sitä ei voi kiistää. Myöskään sitä ei voi kiistää, ettemmekö herättäisi paljon kiinnostusta niissä ralleissa, joissa ei aiemmin ole WRC-autoja nähty, Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo sanoo Dirtfishin sivuilla.

Rally1-hybridit luokitellaan lopullisesti tammikuun 1. päivä, jonka jälkeen kauden 2022 avaavaan Monte Carlon MM-ralliin on aikaa enää kolmisen viikkoa. Todennäköisesti Hyundai ei ehdi ajaa testirallia ennen Montea, mutta Ruotsin helmikuun kisaa varten olisi jälleen mahdollista ajaa Otepään talviralli Virossa, jossa Hyundai oli mukana myös tänä vuonna.

Hyundain tallipomo Adamo kertoi aiemmin, ettei tiimi suunnittele asiakasautojen valmistamista ainakaan heti ensimmäisen Rally1-kauden aikana. Adamo on kuitenkin pyörtänyt hieman puheitaan.

– Kauden ensimmäisellä puoliskolla en koe sitä mahdollisena (neljällä autolla ajamista). Toisella puoliskolla se voisi onnistua. Testipäivät ovat rajattuja, joten tarvitsemme ehkä muutamia kisoja alle, sillä mitä enemmän ajamme sitä enemmän saamme autosta kokemusta, Adamo sanailee.

Neljäs Hyundai i20 N Rally1 -auto tässäkään skenaariossa tuskin tulisi asiakkaiden käyttöön. Tiimin kuskeista varmuudella Ott Tänak ja Thierry Neuville ajavat täydet kaudet. Dani Sordo ja Oliver Solberg puolestaan jakavat kolmatta Hyundaita. Jos korealaisvalmistaja saa neljännen Rally1-auton viivalle, voisi silloin sekä Sordo että Solberg olla mukana yhtä aikaa, mikä taas auttaisi valmistajien mestaruustaistelussa tietyiltä osin.

Katso alapuolelta Katalonian MM-rallin parhaat palat. 

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat