Hyundain WRC-pomo vahvisti karun tosiasian – huono uutinen suomalaiskuskeille?

Hyundai on jäänyt selvästi muista jälkeen rallin MM-sarjan WRC2-luokassa.
Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyota toi tällä kaudella menestyksekkäästi markkinoille uuden Rally2-autonsa, jolla on saavutettu menestystä niin WRC2-luokassa kuin kansallissakin rallisarjoissa. Lisäksi luokan kestomenestyjä Skoda ja Citroen ovat yltäneet voittoihin MM-sarjan kakkosluokassa tänä vuonna.

Hyundai-kuljettajaa ei sen sijaan ole nähty tänä vuonna edes palkintokorokkeella WRC2-kisoissa. Itse asiassa edellisen kerran Hyundain Rally2-autolla kilpaillut kuljettaja pääsi palkintosijoille viime kesänä Viron MM-rallissa, kun Emil Lindholm ajoi kolmanneksi WRC2-luokassa.

Kaudella 2022 Hyundai i20 N Rally2 -autolla saavutettiin vielä kolme voittoa: Hayden Paddon oli ykkönen Uudessa-Seelannissa, Teemu Suninen Kataloniassa ja Gregoire Munster Japanissa.

Tällä kaudella Hyundain tilanne WRC2-luokassa on vaikuttanut toivottomalta. Autosta ei löydy riittävästi potkua kovatasoisessa luokassa, ja myös tekniset murheet ovat olleet Sunisen ja Lindholmin huolena.

Tilastot ovat karua luettavaa: vuonna 2022 WRC2-luokan mestaruuden Skodalla voittanut Lindholm on yltänyt pisteille vain kahdesti kauden viidessä MM-startissaan. Suninen on ajanut niin ikään viisi rallia, joissa hän ei ole päässyt pisteille kertaakaan. Suninen on jo ilmoittanut, ettei hänelle ole enää merkattuna MM-ralleja tälle kaudelle. Lindholminkaan jatkosta ei ole varmuutta.

Jo pidempään on vaikuttanut siltä, että Hyundai on ikään kuin luopunut Rally2-projektistaan. Hyundain WRC-tallin ja koko Hyundai Motorsport -osaston pomo Cyril Abiteboul on nyt vahvistanut, että talli ei ole rakentamassa uutta versiota Rally2-autostaan.

Autoa pyritään vielä päivittämään, mutta näillä näkymin kehitystyökin tulee pian tiensä päähän.

– Uuden Rally2-auton kehittäminen on menneisyyttä, koska säännöt ovat yksinkertaisesti tulossa syklin loppuun. Tämän lisäksi on myös totta, että i20-automme tuotanto loppuu muutaman kuukauden kuluttua, tai tarkalleen ensi vuonna, mutta meillä on hieman aikaa, joten käymme läpi erittäin laajan testiohjelman Rally2-autolle, Abiteboul kertoi Dirfish-sivustolle.

– Tiedämme olevamme alakynnessä suorituskyvyn, kilpailukyvyn ja luotettavuuden suhteen. En sano, että haluamme ratkaista aivan kaiken, mutta meillä on selkeä suunnitelma. Meillä on selvät tavoitteet ja päämäärät. Ja meillä on selkeä suunnitelma niiden toteuttamiseksi.

Abiteboul arvioi, että Hyundain Rally2-autossa on potentiaalia etenkin asvalttikisoissa. Hyundai-pomon mukaan yksi tavoitteista onkin tehdä autosta kilpailukykyisempi asvaltilla.

Viime vuosina Hyundailla hyvää tulosta on takonut entinen WRC-tähti Hayden Paddon, joka saavutti viime vuonna EM-sarjan mestaruuden. Uusiseelantilainen johtaa myös tämän kauden EM-sarjaa.

Toistaiseksi ei ole tietoa siitä, onko Hyundai jatkamassa omaa WRC2-ohjelmaansa. Tänä vuonna ranskalaistiimi CHL Sport Auto on vastannut Hyundain suomalaiskuljettajien Sunisen ja Lindholmin ajattamisesta MM-sarjassa.

Lue myös nämä