Mikkelsen on ajanut tällä kaudella valikoiduissa MM-ralleissa Hyundain kolmannella i20 N Rally1 -autolla. Norjalaiskuljettaja sijoittui kuudenneksi niin Monte Carlon, Kroatian kuin Puolankin MM-rallissa.
Mikkelsenin seuraava MM-osakilpailu on lokakuun puolella ajettava Keski-Euroopan asvalttiralli. Mutta ensi viikonloppuna hän tekee paluun Rally2-auton rattiin.
Mikkelsen nimittäin osallistuu kansalliseen Valli della Carnia -ralliin Pohjois-Italiassa Ampezzon kaupungin ympäristössä. Mikkelsen pääsee treenaamaan asvaltilla, vaikkakaan alla ei ole Rally1-luokituksen hybridikalustoa.
Mikkelsenin kisaamiselle Hyundain Rally2-autolla löytyy looginen selitys.
– Se on loistava juttu, sillä aiemmin tällä viikolla ajamme autolla kehitystestiä Italiassa ja päätämme testin kilpailuun, Mikkelsen selvittää somessa julkaisemallaan videolla.
Mikkelsenillä on aiemmilta kausilta rutkasti kokemusta Rally2-luokituksen autosta, sillä hän kisasi Skoda Fabialla MM-sarjan WRC2-luokassa vuosina 2020-23. Hyundain Rally2-autolla hän ei ole aiemmin kilpaillut.
Mikkelsenin edellisestä rallista on kulunut jo kolme kuukautta, joten siinäkin mielessä on tärkeää, että norjalainen saa ajettua kilometrejä ennen Keski-Euroopan MM-rallia. Hyundai on lähellä valmistajien mestaruutta, mutta tiimi tarvitsee vielä pisteitä tittelin sinetöimiseen.
Mikkelsen pestattiin täksi kaudeksi Hyundain kolmosautoon ajamaan etenkin asvalttikisoissa. Hänen vauhtinsa asvaltilla ei ole kuitenkaan vakuuttanut, sillä hän jäi selvästi kärjestä sekä Monte Carlossa että Kroatiassa. Puolan sorarallissa hän pystyi taistelemaan aivan kärkisijoista, mutta päätöspäivän rengasrikko pudotti hänet palkintokorokkeelta.
Italian Rally Valli della Carniassa Mikkelsen saa vastaansa tukun kovia paikallisia kuljettajia. Lähtöviivalla ovat muun muassa Simone Campedelli ja Fabio Andolfi, jotka kilpailevat Skoda Fabia RS Rally2 -autoilla.
Kilpailussa nähdään myös suomalaisväriä, kun SM-sarjasta tuttu Benjamin Korhola starttaa asvalttiralliin kartanlukija Samu Vaalerin kanssa. Korhola saa ainakin kovat vauhtimittarit vastaansa Pohjois-Italian asvalttiteillä. Suomalaistoivo ajaa Mikkelsenin tavoin Hyundain Rally2-kilpurilla.
Korhola oli jo reilu viikko sitten kilpailemassa Italiassa, mutta tuolloin hänen rallinsa päättyi vatsataudin takia toisen erikoiskokeen jälkeen.
– Varsinaisia tulosodotuksia ei ole, mutta tärkeintä olisi saada ehjä kisa ja kaikki oppi talteen. Se onkin päätavoite, Korhola linjasi.