Ensimmäistä kertaa Hyundain Rally1-autolla kisaava Fourmaux oli selvästi Toyotan Kalle Rovanperää nopeampi kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella. Avauspätkällä Fourmaux peittosi suomalaistähden 3,8 sekunnilla ja toisella pikataipaleella eroa tuli lähes 20 sekuntia.
Olosuhteet eivät ole helpot, sillä Hivernal-ralli tunnetaan lumesta, rännästä ja mudasta. Yli 24-kilometrinen EK2 oli ranskalaiskuskilta selvästi Rovanperää vauhdikkaampi, mutta toisaalta isoja johtopäätöksiä ei voi tehdä, koska tiedossa ei ole esimerkiksi, millaisilla rengasvalinnoilla kuljettajat ovat liikenteessä.
Joka tapauksessa Hivernal-rallissa Ranskassa ajetaan nyt ensimmäistä kertaa todella kilpaa ilman hybridiyksikköä. Ensi kaudella kyseisiä yksikköjä ei enää MM-sarjan pääluokassa nähdä. Alla ovat ensi kertaa myös Hankookin renkaat. Eteläkorealaismerkki tuli MM-sarjan viralliseksi rengastoimittajaksi tämän kauden jälkeen pois vetäytyneen Pirellin tilalle.
Rovanperä ajoi päättyneellä kaudella vain valikoituja kilpailuja, mutta palaa ensi vuonna täysipäiväiseksi rallikuljettajaksi. Sekä Rovanperä että Fourmaux valmistautuvat Hivernal-rallissa kauden 2025 avauskisaan. Tulevan sesongin aloittaa jälleen legendaarinen Monte Carlon ralli, jonka alkuun on enää reilu kuukausi aikaa.
Uusi rallivuosi tulee nopeasti vastaan, sillä vasta perjantaina FIA palkitsi Ruandassa tämän vuoden parhaat kuskit. Edessä on tiukka valmistautumisjakso, sillä uusien renkaiden lisäksi opeteltavaa riittää myös uudistuneessa autossa, kun hybridiyksiköt heivattiin ja kuristinta pienennettiin.
– Puhuimme vasta eilen, että tuntuu kuin tämä ei olisi kauden loppu, vaan heti uuden kauden alku. Kaikki on kuitenkin hyvin, Rovanperä sanoi Rallit.fille Ranskassa.
Kahden erikoiskokeen jälkeen Fourmaux johtaa 22,9 sekunnin erolla ennen Rovanperää. Lauantaina Hivernal-rallissa ajetaan vielä kaksi erikoiskoetta illan pimentyessä. Sunnuntaina on ohjelmassa vielä kuusi pätkää.
Hivernal-rallin tilanne EK2/10 jälkeen:
Sijoitus | Kuljettaja | Auto | Aika |
1. | Adrien Fourmaux | Hyundai | 20.26,8 |
2. | Kalle Rovanperä | Toyota | +22,9 |
3. | Matthieu Margaillan | Skoda | +49,5 |
4. | Jonathan Hirschi | Citroen | +1.18,4 |
5. | Damien Oberti | Skoda | +1.35,1 |
6. | Victor Cartier | Toyota | +1.49,8 |