Hyundain WRC-rallitiimin nykyisistä kuljettajista vain Thierry Neuvillella on sopimus ensi vuodesta. Neuvillen lisäksi tallissa ajaa varmuudella tulevalla kaudella Ott Tänak, jonka kontrahdin Hyundai vahvisti viime viikolla.
Hyundain tehdastiimin miehistössä ovat myös suomalaiskuljettajat Lappi ja Teemu Suninen sekä espanjalaiskonkari Dani Sordo, jonka on uumoiltu lopettavan kuljettajauransa tämän kauden jälkeen.
Lappi kertoi syyskuun alussa Rallit.fille, että hänellä on ”kortit niin sanotusti omissa käsissä” tulevaisuutensa suhteen. Viime viikolla pieksämäkeläinen sanoi puolestaan Ylelle saavansa ”varmasti sen, mitä haluan”.
Lappi on pitänyt haluamansa vaihtoehdon omana tietonaan. Suomalaiskuskin tulevaisuuteen saattaa vaikuttaa myös se, ajattaako Hyundai ensi kaudella kolmea vai neljää Rally1-autoa. Toisaalta sosiaalisen median sopukoissa on spekuloitu silläkin, että Lappi saattaa lopettaa ajohommat tykkänään ja keskittyä enemmän perhe-elämään.
Lappi on saavuttanut tällä kaudella neljä palkintokorokepaikkaa ja panoksellaan hän on vienyt myös tallin Hyundai i20 N Rally1 -autoa eteenpäin. Toisessa vaakakupissa painavat Lapin pahat ajovirheet Meksikossa, Suomessa ja Chilessä.
Tallipäällikkö Cyril Abiteboulilta kysyttiin, haluaisiko hän pitää Lapin miehistössään ensi kaudella.
– Pidämme erityisesti siitä, kuinka hyvin Esapekka on sitoutunut auton parantamiseen. Thierryllä on vahva mielipide, mitä hän haluaa autolta, mutta kun on ollut kymmenen vuotta samassa tallissa, voi uusien ideoiden ja konseptien tuominen olla vaikeaa. Tämä on täysin normaalia, eikä tämä ole kritiikkiä Thierryä kohtaan. Tällä alueella Esapekka on erittäin vahva, ranskalaispomo aloitti Motorsport.comin mukaan.
– Hän (Lappi) katsoo asioita uusin silmin ja hän on löytänyt erilaisia tapoja säätää autoa. Siitä on ollut paljon apua.
Varsinaiseen kysymykseen Abiteboul antoi hieman mystisemmän vastauksen.
– Varmasti me kaikki haluamme tarkastella, kuinka voimme laajentaa yhteistyötä Esapekan kanssa. Menettämättä liikaa yksityiskohtiin hänellä on ollut useita asioita meneillään viime kuukausien aikana. Siksi katsomme ajan kanssa, mikä on paras vaihtoehto hänelle ja meille mennä eteenpäin, tallipäällikkö sanoi.
– Olen ollut täysin rehellinen Esapekalle ja myös Thierrylle. He ymmärtävät, miksi teemme sitä, mitä olemme tekemässä.
Mitä Abiteboul sitten tarkoittaa asioilla, joita Lapilla on ollut viime aikoina? Viittasiko hän Lapin rajuihin ulosajoihin Suomessa ja Chilessä vai johonkin aivan muuhun? Se jää toistaiseksi arvailujen varaan.
Tietojen mukaan Hyundain on määrä julkistaa lopullinen kuljettajakokoonpanonsa ennen Japanin MM-rallia, joka päättää kauden 2024 marraskuun puolivälin jälkeen. Sitä ennen Hyundai tekee vielä päätöksen siitä, lähteekö se uuteen kauteen kolmella vai neljällä autolla.
Autonvalmistajan johtoporras pohtii asiaa parhaillaan Etelä-Korean päässä. Neljäs auto antaisi Hyundaille enemmän vaihtoehtoja.
– Haluamme nostaa mukaan nuoria lupauksia, mikä ottaa aikansa. Ott ei tosiaankaan ole nuori lupaus, minkä vuoksi haluaisimme investoida nuoreen lupaukseen neljännessä autossa. Mutta tälle asialle tarvitaan hyväksyntä, Abiteboul sanoi.
Katso alta kooste Chilen MM-rallin ratkaisuhetkistä.