Hyundain tallipomo vertaili tiimin uutta ja vanhaa autoa – ”Kuin laittaisi minut ja Brad Pittin vierekkäin”

Andrea Adamo
Andrea Adamo. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain WRC-tallin pomona pari vuotta häärinyt Andrea Adamo on tunnettu supliikkimies. Vaikka torinolainen osaa välillä pantata sanojaan sekä mielipiteitään ärsyttävyyteen asti, tulee miehen suusta toisinaan kohtuullisen kuolemattomia anekdootteja. 

Tällä kertaa Adamo on avannut sanaista arkkuaan Hyundain uudesta asiakaspuolen kilpurista i20 N Rally2:sta verrattuna korealaisvalmistajan aiempaan i20 R5 -malliin.

– Käytännössä ero uuden ja nykyisen auton välillä on sama kuin jos laittaisi minut ja Brad Pittin vierekkäin. Se on varmaan helpoin tapa ilmaista asia, Adamo leukailee Dirtfishin sivuilla.

Hyundain Rally2-autoa on testattu paljon alkuvuodesta. Auton pitäisi olla valmis asiakaskäyttöön ensi kesänä. Vakavoiduttuaan Brad Pitt -vertauksen jälkeen Adamo kertoo, mikä uudessa ralliautossa on ainakin miehen sanojen mukaan paremmin kuin nykyisessä R5-kilpurissa.

– Oikeasti erot niiden autojen välillä ovat valtavat, kun jo alustakin on erilainen. Me pidämme vanhasta vain voimansiirron, vaihdelaatikon ja tasauspyörästön, koska ne ovat toimineet hyvin, Adamo kertoo.

– Joitain asioita siis säilytettiin, mutta monet asiat muutettiin. Myös bensatankkia on paranneltu, vaikka vasta hetki sitten uudistimme sitä. Myös auton runko ja painojakauma ovat erilaisia entiseen verrattuna.

Hyundain R5-auto ei yltänyt kilpailijoidensa Skodan, Citroenin ja Fordin tasolle tultuaan mukaan rallikarkeloihin vuonna 2015. Pikku hiljaa autoa on kuitenkin viety eteenpäin ja myös voittoja on tullut. Uudesta Rally2-kilpurista toivotaan Skoda Fabia R5:n kaltaista lippulaivaa nelivetoluokkiin kansainvälisissä ja kansallisissa sarjoissa.

– Nyt meillä on kunnon insinööritiimi ja moottorin kehityksestä vastaava tiimi. Kaikki laittavat itsensä likoon, jotta teemme työmme kunnolla ja suunnitelmien mukaisesti. Me suunnittelemme asioita pitkäjänteisesti, emmekä vain reagoi kiireessä ja paniikissa vastaan tuleviin haasteisiin, Adamo selittää eroja vanhaan.

– Pitää muistaa, että edellisen automme kehitti käytännössä viiden hengen porukka. Nyt meillä on pelkästään suunnitteluosastolla viisi ihmistä töissä. Nämä olivat ensimmäisiä asioita, joihin halusin muutoksia, kun tulin tähän työhön.

Hyundai i20 N Rally2:sta ovat testanneet muun muassa Craig Breen ja Oliver Solberg sekä Jari Huttunen. Palaute on ollut pääosin positiivista.

– Rehellisesti sanottuna palaute kuskeilta on ollut hyvää. He ovat kertoneet, että auto on helpompi ajaa ja jollakin tavalla parempi käsitellä. Tuollaisia asioita on mukava kuulla, Adamo myhäilee.

– Ja lisätään nyt vielä se, että olemme saaneet palautetta kuskeilta, joiden kanssa meillä on jo sopimus, joten heidän ei ole tarvinnut kehua autoa lämpimikseen. Se on aika tärkeä pointti.

Adamon mukaan i20 N Rally2:n luokitukset saadaan kuntoon alkukesästä. Tavoitteena on aloittaa toimitus asiakkaille heinäkuun 1. päivä.

Lue myös nämä