Hyundain rallitallin pomolta harmillinen viesti – ”Olemme muutenkin muita jäljessä”

Andrea Adamo
Andrea Adamo. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain rallitalli ei suunnittele rakentavansa Rally1-hybridiautoja ensi kaudella asiakaskäyttöön.

Rallin MM-sarjassa ollaan vuoden 2022 alussa uuden edessä, kun uudet Rally1-hybridit saapuvat erikoiskokeille. Brittiläinen M-Sport on kertonut tuovansa asiakasautot viivalle viimeistään helmikuun Ruotsin MM-rallissa. Hyundain leirissä tilanne on toinen.

– Voin sulkea Rally1-autot pois asiakaskäytöstä, ainakin tällä hetkellä. Olemme muutenkin hieman muita takana, joten haluan keskittyä siihen, että tehdasautoista tulee kunnollisia, Hyundain tallipomo Andrea Adamo sanoo Dirtfishin sivuilla.

– Minun suunnitelmanani ei ole vuokrata autoja, se on jonkun muun homma. Nämä uudet autot maksavat paljon enemmän kuin nykyiset autot, joten en koe, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan siitä sellaisia summia.

Hyundai voi toki tuoda Rally1-autojen asiakasversioita viivalle myöhemmin kauden aikana, mutta ainakin vuoden 2022 alku on pyhitetty pelkästään tehdasautojen kehittämiselle. Adamon ilmoitus on ikävä rallin MM-sarjan kannalta, sillä ykköskaliiberin autoja toivoisi aina näkevänsä lähtöviivalla mahdollisimman paljon. Toyotan tilanne on auki, mutta oletettavasti ainakin alkukauden aikana vain M-Sport tarjoaa uuden sukupolven ralliautoja muillekin kuin tehdaskuskeilleen.

M-Sportilla tilanne on muutenkin toinen, sillä yksityistiimi tarvitsee pyöriäkseen asiakkaiden tuomia rahavirtoja.

Malcolm (M-Sportin nokkamies Wilson) saa sen varmasti toimimaan. Hänellä on erilainen organisaatio kuin minulla. Hän on aina hallinnut WRC-autojen asiakaspuolta ja siinä hän on mestari. Kunnioitan, että hän pystyy senkin tekemään 100-prosenttisesti, Adamo sanailee.

– Minä en halua tehdä mitään kompromisseja sen (asiakaspuolen) suhteen. Luulen, että olen pyytänyt muutenkin jo tarpeeksi tiimiltäni viimeisen parin vuoden aikana. Haluan keskittyä täysin meidän tehdastallimme toimintaan, jonka tavoitteena on voittaa mestaruuksia, ei saada mahdollisimman paljon asiakkaita.

Kausi 2021 huipentuu Monzan MM-rallin vajaan parin viikon kuluttua. Katso alapuolelta viime vuoden Monzan osakilpailun parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat