Hyundain norjalaiskuski avoimena ongelmistaan, ensi kaudella pakko onnistua – ”Muuten kaikki voi olla ohi”

Andreas Mikkelsen. Kuva: Helena El Mokni/ Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain rallitallin norjalaiskuski Andraes Mikkelsenin kausi MM-sarjassa oli kehno. Mikkelsen ei saanut tililleen kuin yhden palkintosijan kauden 13 kisasta, kun Ruotsin rallista heltisi kolmas tila.

Mikkelsenillä on onnekseen takataskussa sopimus ensi kaudesta Hyundain kanssa. Tulosta on kuitenkin tultava.

– Me emme voi ajaa samanlaista kautta kuin mitä tämä vuosi oli. Muuten kaikki voi olla ohi ensi kauden jälkeen, Mikkelsen tunnustaa norjalaisella Parc Ferme -sivustolla.

Vuosi 2018 oli ajettuihin kisoihin nähden Mikkelsenin uran heikoin. MM-taulukossa Mikkelsen ylsi vasta kuudennelle sijalle. Norjalaisen kehnot tulokset olivat yksi tärkeä syy, miksi Hyundain ote valmistajien MM-tittelistä kirposi.

Mikkelsenin kausi päättyi keskeytykseen Australian MM-rallissa. Hyundai-kuski kohtasi perjantain erikoiskokeella traktorin, mutta pystyi juuri ja juuri väistämään sen. Keskittyminen kuitenkin herpaantui, ja Mikkelsen ajoi pian ulos tieltä.

– Oli kuitenkin parempi, että se tapahtui tällä kaudella eikä ensi vuonna, Mikkelsen sanoo.

Mikkelsen ei ole pystynyt säätämään Hyundain i20 WRC:tä mieleisekseen. Kahden Hyundai-kauden aikana tilille on tullut vain kaksi palkintosijaa. Aiemman työnantajansa Volkswagenin leivissä Mikkelsen keräsi kolme voittoa ja yhteensä 20 podium-sijoitusta. Huhujen mukaan Mikkelsen olisi monesti ottanut autoonsa samat säädöt kuin kuusinkertainen mestari Sebastien Ogier.

Norjalainen myöntää myös itse, että jatkossa hänen on oltava selkeämpi auton säätöjen suhteen.

– Kyllä, minun on oltava yksinkertaisempi ja selkeämpi. On löydettävä jotain (säätöjä), jotka voi pitää, eikä aina kokeilla jotain uutta, mikä antaa insinöörien mielestä paremman pidon. Jos en löydä säätöjä, jotka saavat oloni varmaksi, niin sitten ajan helposti varovaisemmin, Mikkelsen selittää.

– Ei ole varaa ajaa niin varovaisesti kuin mitä olen ajanut. Sitten taas jos sitä luottoa on, niin pystyy ennakoimaan asioita ja kiristämään tarvittaessa. Sen pystyin tekemään Volkswagenilla. Ei sillä että välttämättä ajaisin huonosti, mutta on aina kyse oikeasta fiiliksestä.

Mikkelsenin mukaan Hyundailla on jopa liikaa varaa valita, miten autoa lähdetään säätämään ennen jokaista kisaa.

– Hyundain iskunvaimenninvalmistajalla on 200 erilaista iskaria. Volkswagenilla niitä oli 40. Siellä löysin hyvät iskarit ja käytin niitä kolmen kauden ajan. Itse asiassa löysin hyvät vaimentimet, joita pystyin käyttämään joka paikassa ja auto käyttäytyi aina samalla tavalla. Silloin autoa oppi tuntemaan paremmin. Tämä fiilis minulla on puuttunut Hyundailta, Mikkelsen summaa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat