Hyundailla on uusi ”salainen ase” Kreikan paahtavassa helteessä

Rallin MM-sarjan kauden seitsemäs osakilpailu ajetaan Kreikan paahtavassa helteessä.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ulkolämpötilat tulevat nousemaan viikonlopun aikana Kreikassa yli 40 asteen ja ralliautoissa on tietysti vielä huomattavasti kuumempaa.

Se asettaa niin kaluston kuin myös kuljettajat todella rajun haasteen eteen. Kyseessä ei ole mikään leikin asia.

– Sisälämpötila nousee varmasti 70 asteeseen, ehkä ylikin. Se on viikonlopun suurimpia huolia yhdessä rengasrikkojen riskin kanssa. Sardiniassa oli jo monille vaikeaa, ja täällä näkee, miten ihmiset todella kärsivät kuumuudessa. En tiedä, ehkä joku voi jopa pyörtyä. Siihen pitää suhtautua vakavasti, Hyundain Thierry Neuville sanoi.

Hyundailla on kuitenkin viikonloppuun ”uusi salainen ase”, millä talli yrittää helpottaa kuljettajiensa urakkaa.

– Otimme täksi viikonlopuksi kypärään jäähdytysjärjestelmän. Toivottavasti se auttaa keskittymään eikä lämpö nouse niin korkeaksi. Mutta kaiken kaikkiaan tästä tulee kova haaste, Neuville paljasti.

– Jotkut käyttävät vastaavaa järjestelmää istuimessa, mutta tämä on maksimi, mitä voimme tehdä. Pyysin tallipäällikköjen kokouksessa, että saisimme viedä pätkille muutakin kuin vettä. Kun hikoilee näin paljon, niin pelkkä vesi ei riitä. Toivottavasti tiimit saavat edes ottaa mukaan juomalaatikon, missä olisi nesteytysjuomia. Se olisi hyvä juttu erikoiskokeiden maaliin, Neuville toivoi.

Neuvillen ja Hyundain kausi on toistaiseksi ollut suhteellisen vaikea ja pisteitä tietysti tarvittaisiin. Mitä enemmän, niin sen parempi.

– Voitto on se kaikki, mitä voimme toivoa ja mitä kohti teemme töitä. Kaikki tarvitsevat kuitenkin hieman onnea rengasrikkojen välttämiseksi, ja todennäköisesti ne ratkaisevat tuloksen suhteen enemmän kuin mikään muu, Neuville ennakoi.

Hyundain Adrien Fourmaux kertoi Hyundain ”salaisesta aseesta” hieman tarkemmin. Järjestelmä ottaa ilmaa auton katon ilmanottoaukon kautta ja puhaltaa viileää ilmaa kypärän sisään.

– Kokeilin sitä testeissä ja minulla se toimi ainakin ihan hyvin. Jotkut kuljettajat pitävät siitä, kun taas toiset eivät, Fourmaux kertoi.

Neuvillen mukaan Kreikassa menestyminen vaatii kuitenkin paljon myös ihan puhdasta onnea.

– Siinä se ongelma on. Voit ajaa hitaasti ja silti kärsiä viidestä rengasrikosta. Toisaalta voit ajaa ihan lappu lattiassa, etkä kärsi yhdestäkään rengasrikosta. Tämä on ihan lottoa, Neuville myönsi.

Lue myös nämä