Hyundai varmisti kuljettajien maailmanmestaruuden dramaattisessa MM-rallissa

Sunnuntaina päättyneessä Keski-Euroopan MM-rallissa varmistui se, että Hyundai pääsee ensimmäistä kertaa juhlimaan kuljettajien maailmanmestaruutta rallin MM-sarjassa.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tshekissä, Saksassa ja Itävallassa ajettu ralli sai dramaattisen käänteen viimeistä edellisellä erikoiskokeella, kun Toyotan Sebastien Ogier ajoi ulos ja joutui keskeyttämään. Tämä tarkoitti sitä, ettei enää yksikään Toyota-kuljettaja pysty haastamaan Hyundain Thierry Neuvillea mestaruudesta kauden päättävässä Japanin MM-rallissa.

MM-sarjaa johtava Neuville sijoittui asvalttikisassa lopulta kolmanneksi ja keräsi kohtuulliset pisteet tililleen. Neuville on edelleen vahvasti kiinni uransa ensimmäisessä tittelissä, mutta hänen tallikaverillaan Ott Tänakilla on edelleen teoreettiset mahdollisuudet taistella mestaruudesta kauden viimeisessä osakilpailussa. Tallikaverusten välinen ero on 25 pistettä.

Tänak oli rallin ykkönen vajaan kymmenen sekunnin erolla Toyotan Elfyn Evansiin. Lauantaina pellolla Hyundaitaan käyttänyt Neuville jäi kärjestä 40 sekuntia.

Ogierin sunnuntain ulosajo oli Toyotalle kova kolaus valmistajien mestaruuskamppailun kannalta. Lauantai-illan tulosten perusteella Toyota oli ottamassa hyvän niskalenkin Hyundaista, mutta Ogierin keskeytyksen vuoksi Toyota menetti suurimman ehdollisen pistepotin Hyundaille ja Tänakille.

Supersunnuntain tulosten perusteella Takamoto Katsuta ja Elfyn Evans toivat Toyotalle pisteitä enemmän kuin Tänak ja Neuville Hyundaille, mutta Hyundain johto merkkimestaruustaistossa on yhä 15 pistettä.

Valmistajien maailmanmestaruustaisto on siis edelleen auki, mutta Toyota tarvitsee huipputuloksen Japanin MM-rallista noustakseen Hyundain edelle.

Toyota-kuski Katsuta sijoittui Keski-Euroopan MM-rallissa neljänneksi ennen M-Sport Fordin Gregoire Munsteria. WRC2-luokan voitto meni Nikolai Grjazinille, joka oli yleiskilpailussa kuudes.

Sami Pajari kilpaili Toyotan Rally1-autolla ensimmäistä kertaa asvaltilla Keski-Euroopassa. Pajari tuli varmasti kaksi ensimmäistä päivää, mutta sunnuntain avauspätkällä suomalaiskuski sortui virheeseen ja kaatoi autonsa. Pajarin kilpailu päättyi siihen.

MM-kauden päättävä Japanin MM-ralli ajetaan 21.-24. marraskuuta.

Keski-Euroopan MM-rallin tulokset EK18/18 jälkeen:

SijoitusKuljettajaTalliAika
1.Ott TänakHyundai2.37.34,6
2.Elfyn EvansToyota+7,0
3.Thierry NeuvilleHyundai+39,8
4.Takamoto KatsutaToyota+1.21,0
5.Gregoire MunsterFord+3.41,9
6.Nikolai GrjazinCitroen+9.17,6
7.Oliver SolbergSkoda+9.34,1
8.Filip MaresToyota+11.41,5

Supersunnuntain tulokset EK4/4 jälkeen:

SijoitusKuljettajaTalliAika
1.Takamoto KatsutaToyota27.11,1
2.Elfyn EvansToyota+3,8
3.Adrien FourmauxFord+5,4
4.Ott TänakHyundai+5,6
5.Thierry NeuvilleHyundai+10,8
6.Gregoire MunsterFord+30,0

Keski-Euroopan MM-rallin aikataulu (Suomen aikaa):

Torstai 17.10.

10.31 Testierikoiskoe: Točná (2,11 km)
16.05 EK1: SSS Velká Chuchle (2,55 km)
19.26 EK2: Klatovy 1 (11,78 km)

Perjantai 18.10.

09.02 EK3: Klatovy 2 (11,78 km)
10.32 EK4: Strašín 1 (26,69 km)
11.42 EK5: Šumavské Hoštice 1 (16,85 km)
14.11 EK6: Klatovy 3 (11,78 km)
15.28 Etähuolto (30 min)
17.14 EK7: Strašín 2 (26,69 km)
18.24 EK8: Šumavské Hoštice 2 (16,85 km)

Lauantai 19.10.

08.58 EK9: Granit und Wald 1 (20,05 km)
10.05 EK10: Beyond Borders 1 (24,33 km)
11.34 EK11: Schärdinger Innviertel 1 (17,35 km)
13.10 Huoltotauko (40 min)
15.28 EK12: Granit und Wald 2 (20,05 km)
16.35 EK13: Beyond Borders 2 (24,33 km)
18.04 EK14: Schärdinger Innviertel 2 (17,35 km)

Sunnuntai 20.10.

10.11 EK15: Am Hochwald 1 (12,17 km)
11.35 EK16: Passauer Land 1 (14,87 km)
12.33 EK17: Am Hochwald 2 (12,17 km)
14.15 EK18: Passauer Land 2 (14,87 km)

Lue myös nämä

  • Uusimmat