Teoriassa Hyundai voi juhlia mestaruutta jo Keski-Euroopassa, sillä Thierry Neuville voi viimein varmistaa uransa ensimmäisen kuljettajien maailmanmestaruuden. Myös valmistajien puolella Hyundailla on mahdollisuus iskeä käytännössä jo viimeinen naula Toyotan arkkuun.
Huima mahdollisuus on kaksiteräinen miekka. Se tuo tiimiin sisälle sekä rauhaa että myös kasvattaa paineita. Kukaan Hyundailla ei varmasti halua, että mestaruudet ratkeaisivat vasta Toyotan kotikilpailussa Japanissa marraskuussa.
– Minusta tuntuu hyvältä. Saavumme nyt kilpailuun, missä menestyimme jo viime vuonna hyvin ja tiedämme myös sen, että automme on kilpailukykyinen asvaltilla. Meillä on myös loistavia kuljettajia, jotka ovat kuin kotonaan täällä, Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul kommentoi.
Tallipomon hyvään oloon on syytäkin. Hyundai sai jo torstaina hyvän alun kilpailuun.
– Meillä on hyvä fiilis juuri nyt. Tietysti kun tulet kilpailuun ja olet mestaruustaistelussa sijoilla yksi ja kaksi, niin totta kai se tuntuu hyvältä, Abiteboul jatkoi.
Kolikolla on aina kaksi puolta. Se on hyvä muistaa myös Hyundain leirissä.
– Tiedät toisaalta myös sen, että sinulla on myös eniten menetettävää. Meidän pitää pysyä nyt vain rauhallisina, pitää järki päässä, ja olla pragmaattisina tavoitteemme suhteen. Emme saa luoda itsellemme turhia paineita tai ottaa turhia riskejä, Abiteboul muistutti.
Thierry Neuvillen pitkä odotus on päättymässä. Belgialainen on ajanut Hyundailla jo vuodesta 2014 alkaen ja takana monta katkeraa tappiota MM-sarjassa. Neuville on ehditty jo julistamaan ”ikuiseksi kakkoseksi”. Nyt Neuville on kuitenkin herkullisessa tilanteessa ja voi varmistaa mestaruuden jo tulevana viikonloppuna.
– Hän tietää tarkalleen, mitä hänen pitää tehdä, Abiteboul painotti.
– Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että me emme olisi keskustelleet asiasta. Voimme sanoa, että ”sinä voit lähteä voittajana tästä rallista”, mutta se ei saa muuttua muotoon ”sinun on pakko voittaa tämä ralli”, Abiteboul jatkoi.
Hyundai-pomo muistutti, että kausi ei ole vielä ohi.
– Ralleja on 13, eikä 12. Jos yrität tehdä kaiken työn 12 kilpailussa, niin siinä tapauksessa voit alisuorittaa. Sitä meidän ei siis pidä tehdä. Meillä on 13 kilpailua aikaa hoitaa homma, joten meidän täytyy vain pysyä suunnitelmassa, Abiteboul sanoi.
– Totta kai olisi hienoa mennä Japaniin jo ilman paineita. Se on kuitenkin ylellisyys, mihin meillä ei ole varaa. Ei kannata ostaa sellaista, mihin ei ole varaa, Hyundai-pomo jatkoi.