Hyundai-pomo otti kantaa rallin MM-sarjan kiisteltyyn uudistukseen

Rallin MM-sarjassa oli tällä kaudella käytössä uudistunut pisteenlaskusysteemi.
Thierry Neuville ja Cyril Abiteboul. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Uudessa pistesysteemissä ensimmäiset MM-pisteet menivät jakoon jo lauantai-iltana. Nämä pisteet tulivat kuitenkin ehdollisina, ja ne saadakseen autokunnan piti selvitä maaliin myös sunnuntaina. Tämän lisäksi pisteitä jaettiin sunnuntaina seitsemälle nopeimmalle kuljettajalle ja Power Stagelta vanhaan malliin viidelle parhaalle.

Uusi systeemi kirvoitti heti kritiikkiä. Kriittisissä arvioissa nostettiin esiin huoli siitä, ettei rallin voittaja saakaan välttämättä suurinta pistepottia kisasta. Tämä uhkakuva realisoitui heti kauden toisessa kilpailussa Ruotsissa, kun rallin voittanut Esapekka Lappi ei napannut Uumajasta suurinta pistepottia.

Hyundain ja etenkin Thierry Neuvillen voi sanoa omaksuneen uuden systeemin kaikista parhaiten. Tuloksena oli belgialaisen ensimmäinen maailmanmestaruus.

Uuden systeemin tarkoituksena oli poistaa sunnuntain köröttely ja siinä se myös onnistui. Nyt rallin päätöspäivät pysyivät aina jännittävinä.

– Se oli ehdottomasti iso puheenaihe tällä kaudella ja se oli jotain, mikä puski kuljettajat äärirajoille etenkin sunnuntaisin. Sunnuntailla oli mielestäni iso merkitys. Jokaisessa urheilulajissa huipennus on yleensä sunnuntaina ja halusimme tuoda tämän elementin myös meidän lajiimme, Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul sanoi.

– Hyvin usein rallissa huipennus on ollut jo perjantaiaamuna, jolloin ihmiset ovat kiireisiä, eivätkä ehdi seuraamaan kilpailua, Abiteboul jatkoi.

Uusi systeemi onnistui siis tekemään sunnuntaista jännittäviä, mutta siinä oli kuitenkin valuvikoja. Tästä syystä pistesysteemi on palautumassa ensi kaudella lähemmäksi vanhaa systeemiä ja lauantain ehdolliset pisteet poistuvat kokonaan.

– Onnistuimme muuttamaan tätä rytmiä nyt täysin, mutta menimme ehkä liian pitkälle. Kävimme asiasta keskusteluja tammikuussa, mutta silloin oli liian myöhäistä, sillä moottoriurheiluneuvosto oli siinä vaiheessa jo tehnyt päätöksensä, joten meidän piti pitää siitä kiinni, Abiteboul kertoi.

Abiteboul pitää selvänä, että rallin voitosta pitäisi palkita enemmän. Tällä kaudella kävi usein niin, että kaksi tai jopa kolme kuljettajaa sai lähes saman verran pisteitä. Ei välttämättä ollut suurtakaan merkitystä sillä, oliko kilpailussa ensimmäinen vai kolmas.

Näinhän asian ei tietenkään pitäisi olla kilpaurheilussa. Voittajan pitäisi aina olla ykkönen myös pisteissä.

– Toivottavasti ensi vuodeksi sovitut muutokset tuovat samanlaista jännitystä kilpailuihin, mutta samalla pistesysteemi on ehkä hieman tasapainoisempi ja palkitsee enemmän niitä viikonlopun todellisia sankareita eli rallin voittajia. Tänä vuonna säännöt suosivat parhaiten niihin sopeutuneita tiimejä, Abiteboul toivoi.

Rallin MM-sarjan ensi kauden pistejärjestelmää ei ole vielä virallisesti vahvistettu.

Lue myös nämä