Alun perin rallin MM-sarjassa piti jatkaa nykyisillä autoilla nykyisen luokituskauden eli vuoden 2026 loppuun saakka.
Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut ja hybridiyksikköjen poistamisesta on äänestetty. Äänestyksen tulos ei ole vielä selvillä.
Hybridiyksiköiden poistamisen puolesta puhuu kustannusten nousu. Ensi kaudesta alkaen sääntöjä ollaan tiettävästi muuttamassa niin, ettei hybridiyksikköä saa enää ongelmatilanteessa vain nollata, vaan se täytyy korjata. Tämä muutos toisi miljoonien eurojen lisäkustannukset tiimeille vuosittain.
– Sähköistäminen on se suunta, mihin maailma on menossa. Voit väittää vastaan vauhdista ja sanoisin, että koko prosessista, mutta tiedämme sen olevan jatkuva trendi, Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul kommentoi.
– Siksi me tuemme edelleen moottoriurheilun sähköistämistä. Olemme tehneet tiimeinä sen, mitä meiltä on pyydetty. Kun on pitänyt tilata osia, olemme tilanneet osia. Olemme kehittäneet paketista niin hyvän kuin on ollut vain mahdollista. Joten emme koskaan ole pyytäneet ennakoivasti hybridiyksiköiden poistamista WRC:stä, Abiteboul jatkoi.
Abiteboul tiedostaa kuitenkin, että kustannusten nousu voi vaikuttaa siihen, mikä hybridiyksikköjen kohtalo jatkossa on.
– Samalla meidän pitää olla kuitenkin pragmaattisia ja tunnustaa, että WRC-yhteisö on hyvin pieni yhteisö. Ja kuten minkä tahansa pienen yhteisön, niin myös meidän täytyy pitää huolta toisistamme. Joten jos meidän täytyy tehdä jotain sen eteen, että saamme pidettyä kilpailijat mukana tässä lajissa, niin olemme valmiita sellaisen askeleen ottamaan. Emme halua olla itsekkäitä. En usko, että kenelläkään on varaa olla itsekäs nykyisessä tilanteessa, Abiteboul sanoi.
Abiteboul viittaa muun muassa siihen, että M-Sportille kustannusten nousu voisi olla turmiollista. M-Sport on yksityinen talli, mikä toimii käytännössä ilman Fordin tehtaan tukea. Sellaisilla toimijoilla ei ole yksinkertaisesti varaa siihen, että kustannukset nousisivat yhtäkkiä miljoonilla euroilla kaudessa.
Abiteboul korostaa kuitenkin, ettei päätöksiä asian suhteen ole vielä tehty.
– Ei, en ole tietoinen siitä, että päätöksiä olisi vielä tehty. Asia on nyt pitkälti FIA:n käsissä, jonka pitää nyt päättää, mitä se aikoo esittää Maailman moottoriurheilun neuvostolle. Päätös on saatava kuitenkin nopeasti aikaan, Abiteboul vaati.
– Olemme parhaillaan tilaamassa osia. Emme kuitenkaan itse hybridiyksiköitä, sillä se on tehty jo aiemmin. Mutta muita osia on vielä tulossa liittyen asennukseen ja jäähdytysjärjetelmään. Tietenkin, jos hybridiyksiköt poistettaisiin, niin haluaisimme tietää siitä mahdollisimman nopeasti, jotta välttyisimme tarpeettomilta kustannuksilta, Hyundai-pomo linjasi.