Rallin MM-sarjan ”silly season” on parhaillaan kuumimmillaan, kun kulisseissa ratkaistaan jo ensi kauden kuljettajapaikkoja.
Hyundailla jatkavat Thierry Neuville ja Ott Tänak, mutta kolmannen auton osalta tilanne on vielä auki. Tallipäällikkö Cyril Abiteboulin mukaan ratkaisut ovat jo lähempänä, mutta maalissa ei vielä olla.
– Olemme lähempänä ratkaisua, mutta emme kuitenkaan vielä siinä vaiheessa, että voisimme jakaa julkisuuteen mitään, Abiteboul sanoi.
– Emme ole tehneet vielä päätöstä. Keskustelut muuttuvat ensin vaihtoehdoiksi ja sitten vaihtoehdot muuttuvat päätöksiksi, mutta emme ole vielä siinä vaiheessa, Abiteboul jatkoi.
Hyundain osalta on spekuloitu myös sillä, että ajattaako talli ensi kaudella kolmea autoa kolmella vakituisella kuljettajalla vai kierrättääkö se kolmosautossaan useampaa kuljettajaa, kuten viime vuosina.
Täysin poissuljettua ei ole sekään, että Hyundailla on ensi vuonna neljäskin auto, missä voisi vuorotella kuljettaja.
– Aina voi ajatella asioita. Tällä hetkellä ajattelemme menevämme kolmella autolla, mutta pidämme silmämme auki myös muille mahdollisuuksille, ranskalaispomo pyöritteli.
Abiteboulilta kysyttiin tämän jälkeen suoraan, kuka olisi hänen mielestään paras vaihtoehto kolmanteen autoon. Sille paikalla on huhuttu muun muassa Adrien Fourmaux’ta, joka on ajanut hyvän ja tasaisen kauden M-Sportilla.
– En vastaa tuohon. Hyvä yritys. Selitän perustelut päätökselle aikanaan, mutta en halua antaa perusteluja ennen päätöstä, koska sitten te teette johtopäätöksiä meidän suunnitelmistamme, Abiteboul linjasi tiukasti.
Suomalaiskuljettaja Esapekka Lappi jakoi tällä kaudella ajovastuuta Hyundain kolmosautossa Andreas Mikkelsenin ja Dani Sordon kanssa. Lappi on ajanut tällä kaudella osa-aikaisesti Hyundailla ja on ilmaissut suoraan halukkuutensa myös jatkaa osa-aikaisena kuskina.
– ”EP” on aina minun sydämessäni. Joten hän on yhä läsnä, Abiteboul sanoi arvoituksellisesti.
Myös Mikkelsenin ja Sordon tulevaisuus on auki. Sordo on yhdistetty huhuissa tallipäällikön pestiin Abiteboulin tilalle. Abiteboul voisi puolestaan keskittyä isompiin linjauksiin, sillä hän hoitaa myös Hyundai Motorsportin puheenjohtajan pestiä.