Hyundai-kuljettajat valittivat tästä asiasta usein – WRC-tallipomolla hieman erilainen näkemys

Hyundain kausi rallin MM-sarjassa oli varsin onnistunut, vaikka valmistajien mestaruus lopulta karkasikin jälleen Toyotalle.
Thierry Neuville. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Thierry Neuville varmisti kauden päättäneessä Japanin MM-rallissa uransa ensimmäisen kuljettajien maailmanmestaruuden, mutta valmistajien titteli karkasi jo neljättä kertaa putkeen Toyotalle.

Silti Hyundain kautta voidaan pitää ainakin edelliseen vuoteen verrattuna varsin onnistuneena. Talli oli vielä ennen Japania vankalla otteella kiinni myös valmistajien tittelissä. Sitä voi pitää jo ihan merkittävänä kehitysaskeleena.

Päähuomio keskittyi kuljettajiin, mutta itse työkalu eli Hyundain i20 Rally1-auto jäi vähemmälle huomiolle. Tallipäällikkö Cyril Abiteboul oli tallin luomukseen lopulta melko tyytyväinen, vaikka Neuville ja Ott Tänak valittelivat auton käyttäytymistä monta kertaa kauden aikana.

– Se kehittyi tänä vuonna itseasiassa aika paljonkin. Meillä on nyt aika paljon parempi ymmärrys auton säädöistä, ja se on asia, mitä ei voi ollenkaan aliarvioida, Abiteboul linjasi.

– Helposti ajatellaan, että kyse olisi vain auton fyysisistä muutoksista, mutta myös säädöillä voi tehdä yllättävän paljon. Toisaalta voit myös menettää paljon väärien säätöjen myötä, Abiteboul muistutti.

Vääristä säädöistä kärsi kauden mittaan erityisesti Tänak. Läpi kauden tuntui siltä, ettei autoa saatu millään sopimaan virolaisen näppeihin.

– Kun mietitään ensi vuoden autoja, niin tämä on juuri yksi asia, mihin meidän tulee kiinnittää huomiota, Abiteboul sanoi juuri auton säätöihin viitaten.

– Meidän täytyy varmistaa se, että meillä on sama ymmärrys autojen optimoimisessa säätöjen suhteen myös ensi vuoden autojen osalta, hän jatkoi.

Hyundai meni siis eteenpäin, mutta kohennettavaakin vielä jäi.

– Kaikkia osia emme kuitenkaan saaneet niin kestäviksi kuin olisimme halunneet. Esimerkiksi Kenia osoitti, että voimansiirto on edelleen aika herkkä. Se tulee olemaan ensi vuonna parempi. Tämän lisäksi on myös muutamia muita parannuksia tulossa. Mutta kokonaisuutena sanoisin, että auto on ottanut melko suuren askeleen eteenpäin. Se johtuu pääosin mielestäni siitä, että ymmärsimme tämän vuoden autoa paremmin, Abiteboul mietti.

Lue myös nämä