Emoyhtiö Hyundain luksusautobrändi Genesis toimii lippulaivana ja uusi kilpuri tottelee nimeä Genesis GMR-001 Hypercar. Samalla Hyundai vahvisti, että rallitallin päällikkönä vuoden 2023 alusta saakka toiminut Cyril Abiteboul nousee Genesis Magma Racing -tallin pomoksi. Abiteboul on myös koko Hyundai Motorsportin puheenjohtaja.
Mahdollista on, että Abiteboul luopuu ainakin osittain rallitallin vetovastuusta jo tulevalla kaudella. Vielä ei ole tiedossa, tuleeko ranskalaiselle rallipuolelle korvaaja ensi vuodeksi vai vetääkö mies useaa projektia yhtä aikaa.
Syksyllä myös spekuloitiin, että rataohjelma voisi tarkoittaa sitä, ettei Hyundai kilpailisi enää täysiverisenä tehdastallina rallin MM-sarjassa. Tuorein Hyundain julkistus ei kuitenkaan tuonut mitään lisätietoa tähän asiaan. Aikataulutus voisi kuitenkin puhua sen puolesta, että ensi vuoden jälkeen Hyundain ralliprojektissa voi puhaltaa uudet tuulet.
– Genesis Magma Racing -tallin lanseeraaminen on valtavan suuri juttu. Hyundai Motorsport on Hyundai Motor Groupin moottoriurheiluaktiviteettien selkäranka ja nyt sillä on elintärkeä rooli tässä tuoreimmassa kunnianhimoisessa hankkeessa, Abiteboul sanailee.
– Me nostamme ratapuolen kilpailutoimintamme aivan uudelle tasolle, kun ryhdymme ajamaan maailman kovimmissa sarjoissa.
Jo ensi kaudella formuloista tänä vuonna pois potkittu Logan Sargeant sekä Jamie Chadwik ja Mathys Jaubert ohjastavat Genesistä Euroopan Le Mans -sarjassa.
Ensi kausi kuluu testihommissa, sillä nuorten kuskien lisäksi kannuksia rata-autoilun puolelta hankkineet André Lotterer ja Luis ”Pipo” Derani vastaavat kilpurin kehitystyöstä. Hyundai tuo Genesis-autonsa Kansainvälisen autoliitto FIA:n alaisuudessa toimivaan WEC-mestaruussarjaan kaudella 2026. Vuotta myöhemmin autolla on määrä kisata myös Yhdysvalloissa IMSA-sarjassa.