Quantcast

Hyundai istui vihdoin Esapekka Lapin käteen – ”Olimme jo veitsi kurkulla pari kertaa”

Esapekka Lappi löysi lauantaina paremmin juonen päästä kiinni uuden työnantajansa Hyundain Rally1-hybridiauton kanssa.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lappi kirjautti jo pätkäaikoja viiden parhaan kuskin joukkoon, mutta iltapäivän avauspätkällä sattunut rengasrikko söi aikaa puolisen minuuttia.

– En tiedä yhtään, missä se tapahtui. Joku leikkaus se on varmasti ollut. Siellä on paljon pikkukiviä tai on se voinut osua asvaltin reunaankin. Rengas tyhjeni pikkuhiljaa, Lappi selvitti Rallit.fille.

– Ajattelin ensin, että ylikuumeniko takapyörä vai mitä, mutta se tyhjeni pikkuhiljaa ja lopulta kokonaan ennen maalia. Sellaista sattuu.

Lappi löysi vastauksen autonsa säätöihin tasauspyörästön lukoista perjantain iltahuollossa. Lisääntynyt kyyti ilahdutti mieltä.

– Toiseksi viimeisellä pätkällä olimme jo veitsi kurkulla pari kertaa. Siinä on rytky ennen takapiikkiä ja sitä ennen kovavauhtinen hyppypaikka. Samassa kohdassa Kallella (Rovanperä) lähti viime vuonna jakamaan. Tulimme ihan rohkeasti siihen ja auto teki omiaan. Janne (kartanlukija Ferm) nauroi, että nyt me vedämme, Lappi naureskeli.

– Se tuntui tosi hyvältä. Eihän se aika vieläkään kummoinen ollut, mutta yritystä oli ainakin reippaasti.

Oikeiden säätöjen löytyminen vei harmillisen kauan, mutta toisaalta Lappi ajaa vasta ensimmäistä kisaansa korealaisvalmistajan leivissä. Autoa piti muokata huomattavasti jäykemmäksi, sillä kisassa pitoa olikin enemmän kuin testitiellä.

– Emme me niin metsässä olleet auton kanssa. Turhautti siinä mielessä eilinen, että ei löytynyt oikeita säätöjä. Onneksi sitten tänään onnistui. Nyt alkaa olla Kroatian rallia varten säädöt kohdallaan. Siinä mielessä nämä ovat tosi tärkeitä kilometrejä, ettei tarvitse siellä arpoa, Lappi summasi.

Sunnuntaina neljällä erikoiskokeella Lappi taistelee vielä seitsemännestä sijasta tiimitoveri Dani Sordoa vastaan. Eroa on 2,6 sekuntia espanjalaiskonkari hyväksi, joka on ollut vielä Lappiakin pahemmin hukassa Monte Carlon rallin asvalttiteillä.

– Ei sillä mitään käytännön merkitystä ole. Hyvät jäsenten väliset kisat saadaan silti. Katsotaan sitten, kumpia on viimeinen, Lappi hekotteli.

– Onhan Dani tänään ollut vähän vastaantulija. Siinä mielessä voi ajatella positiivisesti, että jos häneen vertaa, niin meillähän on mennyt ihan hyvin.

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin lauantai-illan parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat