Hybridit muuttamassa myös WRC-autojen korimalleja – isompia kilpureita tulevaisuudessa?

Nykyiset pienen korimallin WRC-autot voivat olla historiaa vuodesta 2022 eteenpäin. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Hybridiautot tulevat suurella todennäköisyydellä rallin MM-sarjaan – haluttiin sitä tai ei. Automarkkinat menevät koko ajan vahvemmin sähkö- ja hybridiautoihin. Sitä myöten myös autourheilun on seurattava vallitsevaa trendiä.

Nykyiset autot ovat MM-sarjassa varmuudella vuoden 2021 loppuun asti, mutta WRC:ssä siirrytäneen hybrideihin autonvalmistajien vaatimuksesta vuonna 2022. Seuraavia teknisiä sääntöjä varten on määrä antaa säädökset vielä tämän vuoden aikana. Tämä voi tarkoittaa sitä, että myös korimallit tulevat ensi vuosikymmennellä olemaan suurempia.

Vuodesta 2011 lähtien WRC-autot ovat pohjautuneet pieniin B-segmentin korimalleihin. Syynä on se, että juuri nämä autot myös myyvät maailmalla eniten. Vuonna 2022 ei välttämättä enää nähdä C3:a, Fiestaa, i20:a tai Yarista – mikä ei niinkään johdu automallien kysynnästä vaan teknisistä syistä. Hybriditeknologia on liian raskas pieniin autoihin ja toisaalta myös liian kallis kyseiseen segmenttiin.

Autonvalmistajat haluavat luonnollisesti, että ralliautot pohjautuvat tiemalleihin, jotta markkinointiaspekti on kunnossa. Siksi onkin mahdollista, että vuodesta 2022 eteenpäin WRC-autot palaavat suurempaan kokoluokkaan. Näistä vanhoina esimerkkeinä ovat esimerkiksi Mitsubishi Lancer ja Subaru Impreza.

Myös tallipomot korostavat autovalmistajien mantraa, että hybridiautojen on tultava MM-sarjaan 2020-luvulla.

– Jos se ei toteudu, meillä ei ole enää mielenkiintoa jatkaa MM-sarjassa pitkällä tähtäimellä, Hyundai-pomo Andrea Adamo sanoo saksalaisen Rallye-Magazin-lehden verkkosivuilla.

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö