Quantcast

Hybridikilpurit tuovat lisäjännitystä MM-kauden alkuun – ”En pelkää muutosta, mutta toivottavasti ei tarvitse olla mekaanikkona”

Hyundain WRC-tallin viisinkertainen MM-hopeamitalisti Thierry Neuville starttaa uuteen kauteen yhtenä mestarisuosikeista.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Neuville oli kuitenkin kauden avaavan Monte Carlon MM-rallin kynnyksellä vielä varsin varovaisella tuulella. Uusi hybridiauto tuo mukanaan paljon muutoksia, joten vasta itse kisa näyttää, mitkä tallien väliset voimasuhteet todellisuudessa ovat.

– On tosi vaikea arvioida, millä tasolla olemme. En pelkää muutosta, sillä olemme ajaneet ihan kohtuullisen määrän testiä, jota kautta fiilis on koko ajan parantunut, belgialaistähti sanoo.

– Luvassa on paljon uusia juttuja ja uutta teknologiaa sekä pätkillä omat erityiset luonteensa. Keli on kuivempi kuin miesmuistiin. Päivät ovat pitkiä ilman huoltoa, joten toivotaan, että ei tarvitse olla mekaanikkona ainakaan kovin paljoa ja saa vain nauttia rallista.

Monte Carlon MM-rallin normaalia kuivemmat olosuhteet ovat Neuvillelle iso helpotus, sillä lumella belgialainen ei ole vielä uutta Rally1-autoa testannut.

– Luulisin, että olen ainoa kuski, joka ei ole ajanut lumella uudella autolla. Meillä oli testit lumisissa olosuhteissa, mutta silloin lunta oli jo liikaa, ja päätin skipata omat testit. Käytin sen päivän myöhemmin testaamalla vähän paremmissa oloissa, Neuville summaa.

– Loppujen lopuksi se ei taida olla minulle minkäänlainen haitta, sillä olosuhteet ovat kisassa aika tasaiset. Minusta nyt on kuivempaa kuin koskaan aiemmin. Kaikki on nyt tehty, mitä on ollut mahdollista, joten kisa näyttää, mitä tapahtuu.

Neuville ei ole kuulunut uusien Rally1-autojen suurimpiin faneihin. Belgialainen on kritisoinut moneen kertaan tekniikan supistamasta.

– Testeissä fiilis on ollut ihan hyvä, mutta kunnon pätkillä saa sitten todellisen kuvan autosta. Aiemmin pystyimme muokkaamaan autoa sopivaksi omaan ajotyyliin. Nyt lukkojen suhteen on tehtävä päätöksiä koko kautta ajatellen ja kolmen kuskin mielipiteiden perusteella. Kompromisseja on siis enemmän, mutta on kuskien työ saada homma toimimaan, Neuville kuittaa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat